Chuck - dagens ridpass

Idag red jag inne och mamma var med så hon kunde hjälpa till och det var bra. Då vi tänkte ta fram vattenmattan och träna lite, den måste fram oftare och efter idag har vi bestämt att den ska fram så ofta den kan, helst varje dag om det går. Alltså inte hoppa varje gång utan bara skritta och trava över den.

Jag började med att gå med honom över den, och först så var det kaos, han hoppade upp i luften så jag knappt kunde hålla honom, men efter ett tag kunde han gå över den och till slut rörde han inte en fena, kunde stå stilla på den osv. Detta tog ca 40 minuter, så ni kan ju förstå lite hur han är, höll på att få honom över mig X antal gånger.. I alla fall satt jag upp och började gå över den igen fasst när jag satt på, vilket såklart var läskigt igen.. Så fick göra det ett tag och gick från "kortsidan" på den och kunde efter ca 10 minuter stå stilla på den även då. Sen skulle jag gå över den igen och så fastanade han eller nått så då blev han skiträdd och sen fick vi iprincip börja om igen. Haha, men det tog väll 5 minter så gick han bra över igen. När jag skriver bra menar jag att han går med fötterna på den avslappnat.

Sen travade jag över den, blev några små skutt i början men sen fattade han och klev på den bra och avslappnat.
Galopperade över den några gånger i vajre varv också vilket gick super. Såklart tog han små hopp men inget överdrivet alls!! SEN dock när vi la upp en bom över på ca 30 cm så tvärstannade han ca 8 meter innan och tvärvände. Det gjorde han 3 gånger sen kom jag igen och morrade (A) åt honom, haha och då hoppade han. Sen efter det hoppade han supebra, inte alls speciellt högt eller lustigt, såklart lite annorlunda än ett vanligt hinder men sjukt bra för att vara honom. Han till och med taggade på det! TUMMEN UPP!

Så nu ska vi försöka ha med den i varje ridpass varje dag, alltså inte med hinder utan vid dressyr ska han bara skritta och trava över och i hoppningen är den med i något hinder. De dagarna han vilar kanske jag går lite över den bara. Han SKA vänja sig vid den och där med basta! Såhär ska det inte se ut något mer! ;)


Men imorgon taggar vi träning för Mats igen, fick ta en plats som var ledig och det tackar jag ju inte nej till.

Kommentarer
Postat av: lottis carlgren

hur gick det så himla söt chucken var i hoppet ;)

2012-03-27 @ 11:20:07
URL: http://ponnylottis.bloggplatsen.se
Postat av: Sandra-Equestrianswe

Du är inte ensam och ha en häst som gör så ;) Hannis(som oxå bloggar på equestrianswe) häst gör lite "grodhopp" när han hoppar vattenmatta ;P



Ps. Vi har fått tillåtelse av Hööks Hästsport att skirva om deras nyheter, produkter m.m !

Bara att kika in om du vill se vad vi tycker om deras saker! :D

2012-03-27 @ 12:19:39
URL: http://equestrianswe.blogg.se/
Postat av: Frida Törnberg

Jag skulle ha Provridit chuck, men du köpte honom:)

Men ni passar så sjukt bra ihop och du rider han så bra!

Lycka till med honom iaf! Btw.. Va sött han hoppade, hur gick det med dig, ramlade du av?;)

2012-03-29 @ 21:26:29
URL: http://ponnyrytaarnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0