Rädd för vattenmatta?

Är din häst rädd för vattenmattor? Då ska jag ge er lite tips som kanske kan hjälpa er på vägen.
Jag fick en fråga om jag kunde skriva lite tips om att "bota" en tittig häst, i detta fallet vattenmattor. Och jag kände att jag kunde ta på mig det då Chuck är rent ut sagt LIVRÄDD för vattenmattor och kollar på vissa andra hinder också. Jag vet hur jobbigt det är att ha en vattenmatterädd ponny, alltså inte en som tycker den är lite lustig utan verkligen är livrädd.

  • Först och främst ta reda på om din häst är RÄDD för vattenmattan eller om den bara är fjantig.
    Ta reda på om din häst är rädd för vattenmattan. Är det bara lite fjantig så låt den gå fram och kolla/lukta på den och kom igen. Blir den även den gången nonschalant och stannar får man säga till den på skarpen. Hur ni säger till era hästar/sätter dom på plats är upp till er. Men visa på ett lugnt och sansat sätt att det är DU som bestämmer och glöm ALDRIG att RIDA.
    Är din häst rädd, vägrar gå fram, frustar, backar, ställer sig, skakar ja gud vet vad så får man helt enkelt ta det från noll igen.

  • Lär känna din häst och skapa ett förtroende mellan er.
    Tro ALDRIG att din häst kommer hoppa vattenmattan med dig om han/hon inte litar på dig. Tillbringa mycket tid med din häst och visa att saker den är rädd för inte är farliga. T.ex få den att gå i vattenpölar, gå ut i läskiga hörn(tex ridhus), kolla på saker den tycker är läskiga och glöm inte att beröma den när den gör det sen. Man kan aldrig beröma en häst för mycket. Ju mer den inser att saker inte är så farliga - ju mer kommer hästen lita på dig. 
    Du kan ALDRIG skapa förtroende för din häst genom att tvinga den att gå ut i läskiga hörn(t.ex), aldrig rappa till den med spöt så att den går ut och sedan tro att den går ut i hörnet nästa gång ni kommer dit. Att slå till den med spöt eller bli förbannad på den får det bara att bli värre och det kommer ta ännu längre tid innan hästen litar på dig.

  • Träna från marken, lek och ha roligt, bilda band!
    Något jag har haft mycket hjälp med är att träna från marken. Släppa honom i ridhuset och träna endel fihetsdressyr. Alla vet nog grunderna? Stanna och gå, svänga och följa efter när du vill, beröm när den gör rätt och tillrättavisa den när det gör fel. Låt den även vara "fri" vissa stunder och bara se den lycklig. En sak JAG själv tycker är otroligt bra är att kolla på hästen hur DEN fungerar, i hagen med sina hagkompisar och även när den springer lös i ridhuset/paddocken. Det ger mer än man tror.
    I alla fall, när jag tränat från marken har jag även lagt fram vattenmattan ibland. Gått över den osv. Man får vara beredd på att hästen kommer hoppa över ett antal gånger. Men man får ta det i den takten som hästen tycker och aldrig glömma berömen ;) Jag brukar i slutet av dessa passen kunna få honom att stå med alla fyra benen på vattenmattan avslappnad.
    Detta hjälper mycket i din ridning senare, tro inte att hästen kommer hoppa vattenmattan bara för det nu, men det gör stor skillnad i slutänden.

  • Vattenmatta i dressyren - superbra!
    Jag har även användt mig av en vattenmatta i dressyren. Bara lagt den mitt på markenoch gått, travat och galopperat över den. Det börjar oftast med kråkhopp, men i slutänden kan han både gå på den, trava PÅ den och galoppera PÅ den utan att röra en min. Detta har varit guld värt för mig!

  • HITTA EN BRA TRÄNARE!
    Viktigaste av allt är nog ändå att du har en bra tränare, jag tycker att vill man komma någonstans MÅSTE man rida för en instruktör. Jag hade ALDRIG varit där jag är idag utan min tränare Mats. Så mitt tips är, testa olika tränare, ta inte första bästa bara för att det är nära eller för att den är billig. Tänk efter, är denna tränaren bra för mig och min häst?
    Jag skulle aldrig vilja träna för någon som säger till mig att slå min häst så fort det går fel eller att jag skulle sätta på pelham bara för den är stakr en gång. Men det är JAG. Jag vill kunna prata och resonera med min tränare och vill den att jags ka göra något ger den mig förslag att TESTA något annat, inget tvång. 

  • Bestaffa INTE, Beröm mer!
    Sista punkten jag har att säga är, rappa inte upp hästen bara för att den stannar. I början fick jag kämpa i 10-20 minuter för att ens få honom i närheten av vattenmattan, jag fick sitta där och korrigera honom med skänklarna. La till spöt en gång och sen när han väl hoppade fick han massor av beröm. Hästen ska veta att det INTE är farligt och att när den gör rätt får den beröm. 
    När den väl har hoppat kom igen och igen och igen. Stannar den sedan efter 5 hoppet kan man ge den en tillsägelse med skänkeln eller spöt för då är det fjanterier. 
    Och tänk på att du kommer säkert få börja om från början varje träning i ett halvår innan du kan börja minska på stoppen innan den hoppar vattenmattan. Det kommer ta tid, men det är så värt det!

GLÖMDE SÄGA, TA ALLTID MED VATTENMATTAN NÄR DU HOPPTRÄNAR ELLER HOPPAR HEMMA!

Detta är mina grundtips för att få en häst att hoppa vattenmatta. Glöm bara inte att ge det tid och tålamod. Stressa inte fram!
Men är du redo att lägga denna tiden på att få den hoppa vattenmattan så måste det vara en speciell ponny så ge inte upp! När det väl släpper, som i mitt fall när han hoppade vattenmattan på första försöket på tävlingen i helgen då blir man verkligen LYCKLIG!


Han kommer alltid hoppa den lustigt, han kommer nog aldrig kunna ta det som ett vanligt hinder, jag kommer alltid få ha extra mycket ben mot vattenmattor, men han litar på mig mer och mer för varje dag och att han hoppar - det är huvudsaken!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Gud vilket bra jobb du har gjort med honom!

2012-06-13 @ 01:45:21
URL: http://mikzzan.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Sv: haha ja, hon är en ko själv så hon tänder nog på det;)

2012-06-13 @ 08:52:10
URL: http://baraaamathilda.blogg.se/
Postat av: Linnea

Tack så jätte mycket för tipsen! Ska kanske testa några av dem! :)

2012-06-14 @ 07:42:04
URL: http://linneabjuringer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0