Matsträning 5 juni

Nu tänkte jag försöka sammanfatta dagens(gårdagens) träning.
Vi hade endel lydnadsövningar i början och lydnad är inte min och Chucks grej direkt. Men jag gjorde det bästa av situationen vilket slutade med pannkaka. Redan då var jag förbannad över att JAG framförallt red så fruktansvärt dåligt OCH att Chuck var överallt och ingenstans. Han var JÄTTEFIN när vi red fram precis innan, han verkligen sög tag i bettet och samtidigt lyssnade. Men sen bara totalvände det och allt blev katastrof.
Tänkte att det bara var i början men det fortsatte och jag höll nästan på att trilla av lite senare och sen stoppade han, stoppade och stoppade, hoppade kråkhopp och allting, ja det var KAOS! Både i hans och mitt huvud.
Jag tror även att jag gav upp någon gång efter halva timmen, så ja. Är jättearg på mig för att jag inte red bättre..

Tänkte även dra ett litet svar på det där med bettet. Jag har hört från vissa att ett vanligt rakt bett är starkare än vanligt tredelat, och från andra har jag hört att det är mycket mildare. Vet inte om det finn något riktigt "bestämt" där. Men vi använder det på två st ridskolehästar, en av dom är ganska pigg och på henne funkar det bra. Och på den andra vet jag inte. Att jag skulle testa det var för att jag pratat lite med Mats om att han blir JÄTTESTARK när vi är ute och tävlar över 1 m. Och mot vattenmattorna har jag noll kontroll.
MEN samtidigt är han speciell, han är en på miljonen. Han hoppar INTE om han inte får ha sitt självförtroende kvar. Och hans självförtroende sitter i att han får SUGA tag i hinderna utan att jag ska vara där och störa. Jag har lärt mig att han inte är en ponny som ställer upp i alla lägen och hoppar inte om han inte är rätt. Och ett jättestarkt bett skulle inte funka på honom. Han måste få ta egna insiativ utan att jag ska stänga in honom i ett pelham. Ni förstår?

Men vi tyckte att han funkade ganska bra på det. Ja att han var pain in the ass idag, men jag hade ingen martingal och det var vattenmattor under 3 av alla 4 hinder vi hoppade.
Han var ju jättefin annars så vi ska testa lite till, med martignal osv. Men vi tror att han kommer funka på detta bettet. Det ända som var ett frågetecken var om det var FÖR skarpt.. ni fattar då hur känsligt det är?
Aja, film kommer imorgon, vet inte vart filmkameran ligger just nu..


Kommentarer
Postat av: Anonym

De går ju inte bra varje gång...



Tro mig, jag och min häst har jätte svårt med lydnads övningar! Förde mesta blir han stark och rusar mot hindrerna! Inte så kul när man ser dom andra hoppa med sina perfekta ponnyer som hoppar allt och gör allt!



Haha men jag har ju valt min ponny! Och jag skuller verkligen inte välja bort honom bara för en dålig hoppträning! He's My everything<3



Jag lovar att chuck lärde dog något denna lektionen oxå ;))



Ceep fighting!

2012-06-06 @ 06:50:44
URL: http://trollponny.blogg.se/
Postat av: pu

Hej, jag har haft lite samma problem som du verkar ha med betten, jag rider med ett waterfordbett och med det suger han tag i alla hinder, jag har hört att pessoas "ploppbett" har samma effekt. Lycka till! :)

2012-06-06 @ 08:49:37
URL: http://zivaldi.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND

Svårt att jämföra skarpheten mellan olika bett, framförallt då alla hästar är olika "byggda" i munnen. Antar att olika hästar reagerar på olika sorters tryck, och att det är just det som avgör hur skarpt bettet är. Ett rakt bett lägger trycket på tungan medan tex ett tredelat lägger det på lanerna.



Jag rider ofta med rakt på Blezter som är väldigt känslig i munnen, och han fungerar kanon på det! Enligt min hästtandläkare är det oledade bettet snällast för hästens mun, och jag upplever att det fungerar bäst på känsliga/välridna hästar :)

2012-06-06 @ 09:50:12
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Sara

Såklart! Pepp är as viktigt! Skulle själv behöva lite ibland ;)



2012-06-06 @ 12:12:49
URL: http://trollponny.blogg.se/
Postat av: Anna

Det är så olika med olika typ av hästar men vi har en häst som blev förstörd av ett rakt bett i munnen och vi visste faktiskt inte om att ryttaren hade satt ett sådant på han ...suck. Jag fick hjälp av en ryttare som tävlar eliten av att få tillbaka hans mjuka känsla i munnen. Det tog lång tid ska du veta. Arvidsson rekommenderar tredelat gummibett och det kan jag varmt rekommendera. Nu är vår häst inte så rädd längre när man tar i han och vi är så glada att samma gamla Bosse är tillbaka. Man ska tänka på hur det ligger i munnen på han och jag fick faktiskt prova olika bett i min mun för det sa den som höll i kursen att vi skulle och gud vad hemska bett det finns. Lycka till Mvh Anna

2012-06-06 @ 13:00:48
Postat av: Linn Strelin

Åååh, låter precis som Putte! Tror du har fått en Putte i ponnyförpackning och med snyggare färg fast med bättre psyke + friskt rygg!

2012-06-06 @ 23:06:46
URL: http://ztreliin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0