Teknikskydd - min åsikt

Fick inte speciellt många starka åsikter om teknikskydden. Många skrev att dom varken gillade dom eller tyckte illa om dom, jag trodde att jag skulle få fler som hatade dom.
Jag har tidigare inte haft så stor koll på det med teknikskydd, vi fick med ett par till chuck och sen köpte jag även ett par egna. Detta är dock utav den "snälla" varianten, finns ju snällare och värre. Sen har jag ridit med det lite då och då, både i dressyren och hoppningen. Senaste tiden har det blivit att jag använder mig mer av varedus bakskydden som inte är tekningskydd i hoppningen.

Men vet ni? Jag märker skillnad på teknikskydd och vanliga skydd. Chuck har grym frambensteknik, men jag tror inte så många tänker på hans bakbensteknik, för den är inte speciellt WOW. Han lyfter på benen så mycket som han behöver, men sällan mer. Har sett på filmer ibland att han kan öppna upp riktigt fint bak men det händer inte allt för ofta. Viket i sin tur gärna leder till pet, onödiga tråkiga rivningar. I helgen t.ex hade jag teknikskydd i LAn och vi kom nolla. Jag tror ärligt talat inte att vi hade gått nolla med vanliga skydd då han var så nära flera gånger. 
Så nej, någon jättestor skillnad gör det inte på honom, men lite. Och den lilla marginalen kan vara betydelsefull.

Om jag tycker ILLA om teknikskydd?
Nej, jag tycker inte illa om dom. Efter vad jag har läst så ångrar jag att jag använde dom som vardagskydd hemma så ofta och från och med nu kommer jag inte använda dom mer än nödvändigt. Dom trycker på senan vilket gör att de lyfter mer på benen, men sen beror det på HUR man spänner dom. Spänner man skydden rätt så sitter som inte och trycker speciellt mycket, och  då tror jag inte senan tar så mycket stryk som vissa vill påstå. Men att använda det varje dag, nej det är inget jag kommer göra eller hoppas någon annan gör. 

Men på tävling tror jag faktiskt att jag ska börja använda teknikskydden mer. Inte på träning eller hemma alltså bara på tävling och funderar då på att köpa ett par matchande till mina veredus skydd.

Jag vill ha dessa fasst i svart:
 
Alltså INTE dessa med detta spännet: 

Någon som vet vart jag kan köpa dom? 

Kommentarer
Postat av: Cassandra

Här: http://www.horsemeup.se/varumarken/veredus.html
:)

2012-07-27 @ 16:21:14
Postat av: Estrid

Om man ska använda teknik skydd ska man sätta på innan man tar sista språnget på framhoppningen och sedan på banan. Ta av de så fort man kommer ut sen. Teknik skydd bör man använda så lite som mäjligt, då funktionen kan försvinna och hästen "vänjer" sig när de är på för mycket. Helst ska de inte användas förens man hoppar msv men de klart att man kan sätta på dem i LA, men enligt alla tränare jag ridit för säger att de inte ska på förens man kommer upp till msvb och på storhäst när man hoppar typ 1.30-1.40. :)

Förresten så grattis till nollan i LA, det kan du vara värd efter allt kämpande!:D

2012-07-27 @ 19:04:55
URL: http://estridjonzzon.blogg.se
Postat av: Vilma

Jag har för mig att man inte får tävla med teknikskydd på tävling när man har ponny överhuvudtaget men jag kan ha fel :) & grattis till nollan i la:n! :D

Svar: Jo, teknikskydd får du ha på ponny, men inte unghäst eller ungponny :) Tack
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-07-28 @ 09:12:12
Postat av: Maja

Hur ser man skillnad på till teknikskydd och vanliga skydd? Är teknikskydd både bak och fram? :)
Svara GÄRNA! ;)

Svar: Teknikskydden gå lixom runt hela kotan och knäpps på framsidan av benet :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-07-30 @ 23:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0