Rygg och rumpmuskler?

Jag har kämpat i snart ett år med att försöka bygga muskler på Chuck, visst att han har förändrats riktigt mycket i kroppen, mest mot det positiva. Men det är såå mycket kvar och just nu känns det som att vi står stilla på samma ställe hela tiden.
Han har satt jättefina halsmuskler, har inte bara underhals längre utan även en fin överhals. Han har skaffat lite rygg och rumpmuskler och har breddat sig mellan frambenen. MEN, det är inte mycket som har hänt och det är sååå mycket till som ska dit.

Nu vill jag att ALLA ni dör ute ger mig tips. En häst som har svårt att sätta muskler. Han äter redan mer än andra d-ponnyer så för lite mat äter han inte. Och ja det är rätt värden i maten (uträknad foderstat dessutom). Men det ända stället han lägger på sig på är på magen vilket jag INTE vill. 
Här kommer lite bilder, det som är inringat med grönt vill jag sätta mer muskler, och även över det gröna sträcket. Det röda strecket är där jag vill få bort lite fett. Och om någon undrar varför jag inte vill ha mer halsmuskler - det vill jag men det har han inte lika svårt att jobba fram och dessutom har han mer halsmuskler än vad man tror, kolla bara på honom in action. (fasst då ser i och för sig hela han välmusklad ut..)


Det roliga är att när man ser honom ifrån vänstar sida så ser han mer omusklad ut än ifrån höger. Bara för att han är tecknad så.


Jag har mycket saker vi ska testa & göra, men ännu fler tips skadar ju inte!

Kommentarer
Postat av: kerstin falk

Min ponny hade svårt att sätta muskler (och fett) innan hon landade på jorden som 10 åring. Hon behövde tid på sig. Vi jobbade mycket som du. Ibland flera pass om dagen för och mätta hennes rörelsebehov. Tog hjälp an en duktig dressyryttare som hjälpte mycket. Säger som jag gör till mina kompisar som vill ha en finare kropp. Det finns ingen genväg. Man jobbar och sliter inga mirakel metoder bara sunt förnuft. Varierat arbete, svett,rätt mat och tid så ska du se att det kommer. :)

2012-07-26 @ 13:47:47
URL: http://ksf.blogg.se/
Postat av: Linnea

Hej! Min häst har också lite svårt för att få fina rygg och rumpmuskler. Men dem tips som jag har fått av tränare har varit att böja han mycket, ha han på tyglen mycket och att skritta mycket i backar. Hoppas att du kanske fick något extra tips att tänka på :) Lycka till! :)

2012-07-26 @ 13:48:37
URL: http://linneabjuringer.blogg.se
Postat av: Amanda

Upphöjda travbommar, galoppbommar, mycket skritt i låg form, klättring om det finns möjlighet, longera med longeringssystem 1-2 ggr i veckan (funkar verkligen!)

Vet att du har rätt foderstat osv, men har du testat ge honom kraft muskel? Det ger verkligen resultat :)

2012-07-26 @ 14:10:05
URL: http://klasika.blogg.se
Postat av: Felicia Allansson

Inge anning...

2012-07-26 @ 14:16:59
Postat av: Lovisa

Jag tycker mycket variation, inte vara rädd för att rida ut fler gånger i veckan än vanligt. Oftast där hästarna finner det som roligast att jobba (men det beror ju såklart helt på individ). Jobba mycket skänkelvikningar, öppnor/slutor, galopp i varierad form och våga öka intesiteten. Då jobbar du bort kalaskulan samtidigt som hästen får en bra kondition och styrka när ni är ute.
Sen finns en jättebra bomövning som består av:
3 bommar längs långsidan med ung 3 galoppsprång(går såklart att variera) emellan, jobba med volter emellan bommarna så att hästen verkligen formar sig och sätter sig på bakbenen, väldigt stärkande. Sen kan kan lägga in cavaletti så att det blir lite"gymnastik-liknande"
Studs är jättebra och kul!
Även prova att ha lite längre avstånd så att hästen får jobba med att "sträcka" ut sig alt mindre avstånd för att korta ihop sig, beroende på individ.
Sen har vi ju "standard" ( missförstå mig rätt haha) dressyrarbetet med mycket tempoväxlingar, jobba i en bra form och sätta under sig, våga hela tiden öka intensiteten när det känns BRA!

Hoppas det hjälpte :)
Jättebra blogg.

2012-07-26 @ 14:28:05
Postat av: Moa Jonsson

Jag klättrar mycket i backar med min häst, vilket har gett resultat! Sedan att jobba mycket med bommar har också fungerat bra, men det som fungerat bäst för min pålle är som sagt att klättra mycket i olika backar :)

2012-07-26 @ 15:32:13
URL: http://moajonsson.blogg.se
Postat av: Johanna

Köpte för ett litet tag sen handledsvikter 0,5kg som jag sätter på min ponnys bakben när vi är ute och promenerar, vilket gör att de stärker ryggen och muskler. Jag tror faktiskt att det kan vara bra för dom flesta hästar!
Lycka till! :)

Svar: åh smart ide, ska testa den om han inte blir för hysterisk.. han är så rädd om sina bakben ;)
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-07-26 @ 16:49:17
Postat av: Linda

backträning brukar vara bra :)

2012-07-26 @ 17:09:21
URL: http://lindasoderholms.blogg.se
Postat av: Elsa

Hej Carro!

Din förra ponny Chancy står ju på min ridskola och det är en sak jag har undrat ett tag nu. Har du någon aning varför hon såldes från Kalmar ända ner hit till Örnsköldsvik. För det är ju inte precis en kort resa :3

Uppskattar svar :)

2012-07-26 @ 17:15:25
URL: http://livetenligtelsa.se
Postat av: Johanna Grant

Untz untz!

Svar: trippeluntz!
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-07-26 @ 18:23:28
URL: http://johannagrant.se
Postat av: Julia Michailoff

Finns ngt som heter equiplast eller ngt. Vi köpte det av veterinären när min häst var halt för att han inte skulle tappa muskler. Men fortsatte att använda det efter när vi skulle bygga upp musklerna igen. Riktigt bra produkt och rekommenderad av veterinär. Lite dyr dock, men det är den värd :) Är en stor vit burk med grönt lock om jag inte minns fel :))

2012-07-26 @ 20:11:21
URL: http://jumiz.blogg.se
Postat av: Felicia Allansson

Jo!! Mamma sa att man skulle klättra och rida på volter! :D

2012-07-26 @ 20:30:54
Postat av: Vickan

sv: Hehe, Jag uppfattade rida som satan som at trida i en hejdundrade galopp :) :)

2012-07-26 @ 20:49:59
URL: http://www.vmryttare.blogg.se
Postat av: Sara Carlsson

-Bommar,
-Rida i slowmotion i låg form fast med en jäkla energi,
-Korta ihop galoppen och göra en "piruett" nästan på stället sedan öka direkt från den -korta ihop galoppen igen osv,
-Fattningar från halt i massor,
-Skritt, galopp, skritt, galopp osv,

Det är sånt som jag har gjort med Soccan som funkade på hennes rumpa främst och ryggen (:

Har ett par viktboots om du vill testa det?

2012-07-26 @ 21:49:18
URL: http://carlssonpataket.se
Postat av: Henny - blogg om livet med olika hästar på nybyggd gård!

Jag har alltid fått lära mig att om en häst ska ha möjlighet att sätta muskler, måste den vara i balans...
En ung häst kan man inte rida och "flamsa" runt med i världens tempo, utan den skall vara i balans för att ha så goda förutsättningar som möjligt att kunna sätta muskler!

Jag brukar tänka såhär, att inte bry sig om vart hästen har huvudet, det kommer komma av sig självt till slut...
Utan först och främst ska man få hästens bakben under den. Det får man inte genom att rida snabbt, utan att driva med ett lagom tryck framåt och hålla emot med hand och säte. Då kommer hästen även börja arbeta med sina ryggmuskler, för att orka bära sig i bogpartiet. Om hästen bär sig, stärker den sig alltså i frampartiet, och utifrån det kommer hästen behöva ta i med sina halsmuskler, och då få en fin överlinje!! =)

Hoppas du förstod min halva roman ;)

2012-07-26 @ 21:51:34
URL: http://hennyvinlof.blogg.se/
Postat av: Johanna

sv: Just det ;) men du kan ju prova om det blir bättre om du har skydden under eller lindor. :)

Svar: Nu förstår jag inte alls? Vad menar du? :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-07-26 @ 23:42:27
Postat av: Johanna

De områden du ringat in vid manken och längs ryggen, sitter hästens fettdepåer. Det är sällan en normalviktigt häst ser särskilt "biffig" ut där. Vill du ändå ha mer där av någon anledning så är det bara mat som gäller, det handlar knappast om träning.
Och hästar är inte människor - fetter sitter inte på magen. Att han har lite mage beror på att han inte har tillräckligt med magmuskler för att bära upp tarmarna. Här funkar bara hederlig dressyr, bakben, höjd manke, indragen mage. Även cavaletti är bra magmusklerna.

2012-07-27 @ 07:12:37
Postat av: Daniela

Testa ge honom grov 125, och klättra i mycket backar, rid höjda cavalettibommar :)

Har samma problem med min ponny :(

2012-07-27 @ 10:41:50
URL: http://powerpony.blogg.se
Postat av: Johanna

sv:Alltså om han blir mindre skygg för vikterna om du har vikterna runt benskydden/benlindorna inte direkt på benet :)

2012-07-27 @ 16:15:25
Postat av: Tina

Galoppfattningar, klättring i låg form, upphöjda bommar och travhoppning är mina tips :)

2012-07-29 @ 20:01:36
URL: http://Tinahansen.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0