Movietajm!

Måste säga att JAG VET att det ser föjävligt ut emellanåt.
Sen måste jag också säga att någon gång när jag la upp en video på oss när jag hoppade fick jag en kommentar där det bland annat stod "varför håller du om och ber honom gå framåt när han är så pigg". Nu var det inte exakt så men så mycket osm jag kommer ihåg. Och behöver jag ens svara på det? Ni ser nog själva hur han blir ibland när man inte håller om, det tar tvärstopp flera meter innan ;)

KONSTRUKTIV kretik mottages, allt annat slängs! 



Jag vet att han är fruktansvärt pigg och jag blir alldeles för hård i handen. Förut har det funkat bättre, men nu blir han så SJUKT pigg och het att jag inte riktigt kan hålla emot. Jag vill heller inte ta för mycket för då blir det bara en enda dragkamp.. Funderar på att köpa ett lite skarpare bett att variera med i hoppningen, så att han förstår lixom.. Har tänkt på ett kimblewick antingen vanligt eller ett mini. Det återstår att se. Vad tycker ni om det bettet?

Kommentarer
Postat av: Siri

Måste bara säga att, man ser att du släppt lite på tygeln och han ser genast mycket mjukare och finare! Fortsätt med det så kommer ni komma långt. Och du skrev att när han blir het osv att du vill hålla i honom, ett tips.. Min häst var också sjukt het innan och lyssnade ingenting alls. Men om man tränar på balansen så kan man släppa lite på tygeln. För ifall hästen skulle börja fjanta så bara driver man framåt om man känner sig säker på sin balans för då kan man har lång tygel ändå för att få hästen sysselsatt :D bara ett tips från mig som funkat, det kanske inte funkar för dig men mig gjorde det de :) Hoppas du förstår hur jag menar ;)

2012-01-14 @ 11:19:08
URL: http://sirieinarsson.blogg.se/
Postat av: Natalie

Han skulle behöva ett bättre stöd av skänkeln och du bör försöka rida honom i en lägre form (kom visst på slutet). Det är skitsvårt, jag vet.

Du behöver även slappna av i överkroppen, speciellt axlarna

När han börjar kicka, driv på honom framåt och sakta inte av. Som du själv skrev blir du lite hård i handen. Prova ta och lätta istället. Ska man vara lite petig så är det övergiften över bocken, den är totalt onödig och stör mer då man kommer lite ur fokus/balans. Självklart lätta i handen men du behöver inte lägga fram den. Fortsätt med mycket volter och drar han mot "hindrena" så lägg en volt precis innan tills han slutar.



Usch vad hemsk och hård jag lät. Menar absolut ingenting illa och jag rider inte bättre än dig så.

2012-01-14 @ 11:30:21
URL: http://hakkila.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker verkligen inte att du ska betsla upp honom, det kommer nog bara göra honom ännu mer försiktigare och kankse till och med stå emot lite när du hoppar. Och så tycker jag inte att kimbelwick bettet är bra då det, enligt min mening är för skarpt och för tungt.

2012-01-14 @ 11:36:35
Postat av: Anonym

när du hoppar och han liksom sådär "flyger" över högt, känns det lite som om du "skickar iväg" honom. Men sen när du bara sitter och liksom han får vänta på dig ser det jättebra ut! :) låt han komma lite nära istället för att skicka iväg honom om det funkar. Då lär han sig att vänta på DIG och inte tvärtom. Sen är det inte alltid lätt osv, men man kan ju tänka på det iallafall :)



Ang. bettet då. Jag tycker det är ett helt okej bett då deet är lite lagom skarpt för pigga hästar. Fast det känns ändå som om Chuck kommer "krulla" sig ganska mkt eftersom det verkar som om han bara gör det på vanligt bett. Eller så kanske du får en bra effekt! Det är ju bara till att testa! :)

2012-01-14 @ 11:39:21
Postat av: Elvira

Prova hackamore gör ibland är de bättre att betsla av än att bettsla upp;) varför jag bettslade upp var för att min ponny kan INTE gå med ett tryck på nosen/nosryggen hon blir galen och man tappar henne så att hon skenar. Men om du absolut vill ha skarpare så köp ett pelham x)

2012-01-14 @ 12:21:49
URL: http://Toppryttare.nu
Postat av: Therese Jensen

Som många säger här så lätte lite på handen. När du blir hård så blir det en kamp, för då blir han hårdare i munnen eftersom du är hård i handen så var lätt och mjuk i handen och ta och lätta som många säger här. Sen kan ju göra halt både innan och efter hinderna iaf när du jobbar på såhär låga hinder, och se till att det kommer tidigt efter för stannar han örst efter ett halvt varv så gör det ingen nytta och stannar han inte direkt så vänd han mot väggen. Låt kanske elakt men han måste ju lära sig att vara lugn och lyssna på dig. Sen kan du också bygga upp studs typ fyra st kanske och låta han gå lite i sin egna takt för i studs kan han inte springa då kraschar han så av det lär han sig också. Han måste få komma fel några gånger så kanske han fattar sen :)



Tycker inte du ska betsla upp honom utan jobba på lydnad.



Gör mycket tempoväxlingar också istället för att ara låta honom gå i samma galopp hela tiden i framridningen så våga rida honom framåt och bakåt :)

2012-01-14 @ 12:22:01
Postat av: Amanda

Jag tycker du rider honom väldigt bra, det syns ju hur grymt pigg han är! Mitt tips är att ifall han börjar sticka mot hindrena (när de är så pass små) så bara stannar du honom, när han står still (det kan vara nästan på hindret det är ingen fara) då driver du på lite och låter honom hoppa. Det är väldigt viktigt att du stannar honom VARJE gång som han sticker tills han fattar att du menar allvar med att han inte ska hoppa runt och springa som en tok :) Det är också viktigt att du inte styr undan utan att du bara gör halt.



Det är ganska så svårt i början, jag var tvungen att hålla på så lite med min förra ponny då hon bara stack mot hinder, men det ger ett väldigt bra resultat :) Och det där med bett, ifall du inte gärna vill betsla upp honom så kan du använda ett tredelat sweet iron copper roll bradoon. Nu syftar jag dock på det som inte har hisseffekt! Det ska tydligen ska bli lite skarpare efter som att det är så ojämt så de känner bettet mycket bättre än ett vanligt tredelat :)

2012-01-14 @ 12:29:48
URL: http://amandahed.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kimbelwickbett är superbra, jag använder själv det i hoppningen och då han blir väldigt stark och jag vill inte ha någon dragkamp.

2012-01-14 @ 12:37:51
Postat av: Sigrid

Jag tycker definitivt inte att du ska bettsla upp honom, eftersom du förmodligen kommer få samma problem ändå! Som jag ser det så krullar han väldigt mycket, både när du red fram och i "hoppningen". Det skulle kanske gå bättre om han får upp nacken lite och tar tag i bettet framåt, istället för neråt. Om han blir stark och drar iväg då, gör massor med övergångar tills han lyssnar på dig! Eftersom han blir så hetsig när du hoppar, lägg in upphöjda bommar óch småhinder i det dagliga arbetet, så att han inte blir överglad varje gång du ska hoppa! Jag tror att det kommer gå jättebra för er om ni bara blir lite mer samspelta! Go girl! :D

2012-01-14 @ 12:47:39
Postat av: ida

En superfin ponny, kommer säkert kunna gå höga klasser men då krävs det väldigt väldigt mycket jobb. Men somsagt, jättefin ponny :D

2012-01-14 @ 17:05:28
URL: http://iidaakarlsson.blogg.se/
Postat av: majja

Försök räta på dig mer för man ser i tex galoppen att du lutar dig framåt och lättar i rumpan och då betyder de mer framåt för honom. Så sätt dig ner ordentligt och ta inte lika mycket stöd i tyglen så tror jag han kommer lugna sig lite iaf. Och testa att hålla om mer med benen istället för att sitta och småskänkla hela tiden! :)

2012-01-14 @ 18:00:25
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: henke

man ser verkligen att han tycker det är kul att hoppa! jag tycker inte du ska betsla upp honom, då kanske han somsagt blir mer försiktig och kanske förlorar sin framåtbjudning, träna mycket lydnad, med små hinder och bommar. Halt innan och halt efter hindret. Sådana saker! ni kommer komma låååångt :)

2012-01-14 @ 18:13:18
URL: http://henkelundberg.blogg.se/
Postat av: Minette

Ett tips är att sitta tillbaka lite mer i sadeln och inte ställa dig upp och lätta så mycket i rumpan. Gör också tempoväxlingar och lägg mycket volter eftersom volter har en bromsande effekt. :)



Min ponny är också väldigt pigg/het och jag rider henne på pelham i hoppning. Jag vill kunna ha kontroll över henne utan att behöva ta allt för mycket och då funkar pelham bra! Men om Chuck skulle funka på ett skarpare bett, det vet jag inte.



Måste säga att det är mycket trevlig och fin ponny du har i alla fall! :)

2012-01-15 @ 00:20:03
URL: http://surfryttarna.blogg.se/
Postat av: Alice

Det jag tänker mest på är din sits, du måste försöka komma tillbaka mer med axlarna och överlivet för nu står du liksom på tå och då har du ingenting att säga till om. Detta är iochförsig bättre när du kommer i själva anridningen på hindret men om du sitter där hela tiden så kan du påverka honom med sitsen vilket du inte kan när du sitter framåtlutad. Sen tycker jag att du ska försöka vara lite strängare mot honom om han drar mot hindret, så låt honom inte hoppa när det är såhär lågt kan han utan problem skritta över om det skulle vara så och när du lägger volter innan hindrerna ha dom närmare hindret för nu blir anridningen så lång att han hinner få upp lika mycket fart som han hade innan du la volten. Det sista är att när han sparkar osv så får han INTE svänga han ska rakt fram och han ska gå framåt!! Det är väldigt viktigt vid alla situationer när hästen är istadig, det är fram som gäller!

2012-01-15 @ 18:47:23
Postat av: Wilma

Vad heter första låten? :)

2012-01-15 @ 20:07:16
Postat av: Clara

Hej! Jag tror att det är något skumt med bakkärran på honom, det är lite likt min c-ponny som kickade väldigt mycket mot skänklar osv i främst galoppen. Det har visat sig att hon har problem med SI-leden efter vi tagit henne till en veterinär som kan kiropraktik som kännde igenom och kollade, justerade hela hästen. Din ponny är super fin men ser väldigt stel ut i bakdelen som inte hänger med i den rörliga framdelen, Raka bakben över bommar och sätter inte under sig bak. Betsla inte upp förrän du kollat upp honom. Jag säger det inte elakt utan seriöst och önskar dig lycka till! Han ser annars väldigt fin ut! Annars hade Natalie och Majja bra tips! Vill du ta kontakt så har jag skrivit min mejladress :-)

2012-01-15 @ 21:39:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0