Chucken - dagens ridpass

Kan inte annat än att skratta och vara allmänt förbannad över passet idag. Kände att jag behövde ett vettigt svar på hans kastandes med ben hit och dit så tog honom på min lektion idag. Hade gärna velat rida Rhona men Chuck är viktigare och just nu behövde jag verkligen hjälp. Man märkte direkt när vi skrittade fram att han tänkte hitta på något då han var jätteglad och förvånad över alla hästar som var där inne.

Det vi skulle fokusera på idag var halvhalter, dock fick jag istället lägga min fokus på ett hörn.. När vi red fram var han fin tills galoppen då han såklart skulle slänga ut benen. Fick ganksa mycket hjälp av tina och det släppte efter en stund, jag fick vara på honom så fort han tänkte göra något och det löste sig. Jag är så mesig när jag rider själv så det var bra att hon sa till att jag faktiskt fick bli arg när han håller på så. Sen skulle vi i alla fall jobba med halvhalterna och i ena varvet(vänster) så var han sjukt fin verkligen, tickade på som aldrig förr. Men sen skulle vi byta varv och poff så var ett av hörnen sjukt läskigt. Han har aldrig tidigare reagerat där så blev verkligen arg på honom. Det lossnade inte utan han fortsatte att bråka, backa, snurra runt och hoppa. Blir sååååå trött på honom när han gör så. Så varje gång jag red förbi där var han antingen spänd som en fiolsträng eller så kastade han sig åt sidan/bakåt.

Det är tråkigt när han gör så och speciellt när alla andras hästar är snälla och dom vill rida så förstör jag allt, tyvär. Men samtidigt kan jag inte skita i att vara med på lektionerna på grund av det. Han måste lära sig. Pratade med Tina(ridläraren) efter och hon trodde inte han hade ont, utan att han testade mig och att han var lite svag efter vilan. Hon sa att om jag var orolig trodde hon att Cina kunde kolla på honom, det gjorde hon för 2 veckor sedan så känns lustigt om det vore vara nått så hon inte såg något då.

Blandade känslor från ett blandat pass.
första ridpasset hemma

Kommentarer
Postat av: Hanna

vilken snygg och fräsch ny design :D (inte för att det var något fel på den gamla, haha!)

2012-01-11 @ 20:50:16
URL: http://thirtyeight.blogg.se/
Postat av: Josse

Shit, bara kör på! Fundera inte över att han har ont, har han ont så skulle han inte se glad ut dessutom. Cina kollade ju honom med och sadeln är inte fel.

Kolla hur NIlls betett sig mot mig de senaste halvåret, i april har jag haft honom ett år och det är först NU som jag börjar kunna rida ordentligt. Bara var på honom, låt honom inte ta över som Nills gjorde med mig. De är för smarta och man måste ligga steget före, ngt som är galet svårt!

Jag lovar, åk en gg till Mats och han kommer fixa det mesta. Han är trygg, bra och vet vad han gör och han förstår en så sjukt bra att man får styrka genom honom. :)KRAM!

2012-01-11 @ 21:06:34
URL: http://josephinesandstrom.blogg.se/
Postat av: fia

Sv: då fick jag lära mig något nytt!

2012-01-11 @ 21:13:06
URL: http://jagridervadgordunu.blogg.se/
Postat av: Elina

Hej! Jag har bara läst om Chuck på din blogg, och påstår inte på något sätt att det jag skriver här stämmer på just honom. Men, EN anledning kan väl också vara överskottsenergi? Ibland kan det ju funka att göra stissiga hästar "trötta" genom att galoppera varv efter varv, uppsuttet eller longerat, eller vid löshoppning. Han verkar ju vara en pigg ung herre, så han kanske har så mycket energi i kroppen att han inte vet var han ska göra av den :o)

2012-01-11 @ 21:27:03
Postat av: Sara Carlsson

Äsch då, det kommer lösa sig! :) Och du är inte ivägen, det är ju bara för oss att styra undan. Tror inte heller att det är något knas med honom, han ser skitfin ut när han inte fjantar sig ju!

Bara var på honom och tänk inte för mycket. Sätt stopp "helt enkelt", så att han inte tar det till den gränsen där det blir farligt. Han har nog tuffare huvud än vad man tror så kan nog tåla att man säger till honom. (sen så får man inte vara dum, men stopp måste sättas)

Och håller med Josse. Mats är helt klart värt att åka till, han är The best of the best ^^

Det skadar inte att pröva en gång i allafall.



Men som sagt, tänk inte för mycket, det kommer ordna sig :)

2012-01-11 @ 22:14:12
URL: http://carlssonpataket.se
Postat av: Sara Carlsson

sv: nej precis, det är alltid svårt i början innan man har lärt känna varandra utan och innan :)



Dom var himla nice faktiskt! Skulle dock vilja hoppa i dom för att känna greppet bättre än i dressyren, stå i lätt sits och sådär, men tror att dom är kalas där med. Vet inte om dom är bättre än mina jin, men det är bra att dom är i plast så man inte fryser tårna av sig, så på den punkten är dom massa bättre. Och säkerheten såklart ^^

Du får gärna prova någon dag om du vill :)

2012-01-11 @ 22:45:19
URL: http://carlssonpataket.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0