Chuck - dagens ridpass

Idag var det som sagt hoppning/bommar på schemat. Jag insåg ganska snabbt att jag aldrig skulle hinna både bygga fram, rida och bygga undan innan lektionerna började så det fick bli bara ett litet sockerbitshinder. Men det räckte för lilla ponnyn kan jag lova. När jag red fram så var han som han brukar vara, helt ok. Han tog inte riktigt någon bra kontakt på bettet, eller det var lite till och från. Galoppen var han mycket finare i, det enda jag funderar över är att han nästan alltid sparkar bakut när jag ska fatta högergaloppen? 
I alla fall, han blev SJUKT taggad när vi började "hoppa" men han höll sig i alla fall på mattan och det var inte så mcyket bockningar. Mest några bakben ut lite hit och dit ibland. I högervavet vart det bättre men i vänster skjuter han iväg som ett jävla pistolskott x) haha. Och så måste jag säga att han måste se lite dåligt hur höga hindrerna är och så, för det var ca 50 cm och han själv hoppade runt 1 meter nästan hela tiden.. haha SÖTE.

Till det där med galoppfattningarna, någon som vet vad det kan bero på? Att han kastar ut framförallt höger bakben när jag ska fatta högergaloppen? I vänster går det jättebra. Jag har mina funderingar, för han känns fräsch och man ser vekrligen ingenting alls så att han har ont tror jag inte, men on DU tror det skriv det. Jag tror det kan vara att jag sätter för mycket press på honom? Att han tycker det är jobbigt..? Dock är det inte likt honom.. Jag blir lite orolig ändån.. Har ni en liten fundering på varför han gör så, skriv!!!

Såklart fanns det ingen människa som kunde filma så tyvär inget idag heller :/ Men jag lovar att det ska bli bättre snart!

snygg sits ja.. haha

Kommentarer
Postat av: malin

sv: Förstod inte riktigt vad du menade med kommentaren! menade du att du vill veta mer om yohanna eller att jag bara skulle länka till ett annat inlägg? :)

2012-01-09 @ 20:11:27
URL: http://malinjacobsson.blogg.se/
Postat av: Estrid

Nuuu ska de funka, me rosa på fb dååå ;)

2012-01-09 @ 20:13:18
URL: http://munsboroponnys.blogg.se/
Postat av: Julie

Kanske är påbörjan till hov/kotledsinflammation? Det går inte att se bara genom att känna på benet utan hästen känns mest konstig när man rider (gör konstiga saker osv.) Hoppas verkligen att det inte är det! Annars kanske det är en sträckning? Min häst fick det i bakbenet och var lite "struttig" i ridningen, ser ut som han också är det ibland. Men jag tror inte det är för att du kräver för mkt av han, när du provred honom hoppade du ju liksom 130 :P Men skulle jag vara du skulle jag nog åka till en klinik för säkerhets skull :) Lycka till kram!

2012-01-09 @ 20:42:09
URL: http://hastfjollor.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej Carro!

Det är väldigt vanligt att hästar gör allt för att slippa sätta under sig höger bakben, vissa sätter dem snett undersig för att slippa arbeta med dem och vissa kör ut det och springer på dubbla spår.

Det ligger ofta i att hästen är svag då det är svårt att komma åt det där envetna högra bakbenet men det är bara att kämpa på.

Min ponny gör samma sak och i rekomendation av min dressyrtränare så skall man träna mycket på att fatta galopp ur skänkelvikning och sedan när det fungerar bättre att man tänker öppna hela tiden fram till och i fattningen. Ett annat knep är att endast använda innerskänkeln i fattningen och inte göra något med ytterskänkeln som kan ge upphov till att hästen har en anledning att köra in baken.

Detta gör jag på min ponny och det fungerar super. Sedan har jag ju inte sett din ponny göra det och kan därmed inte säga att det är vad jag precis skrivit om som är problemet, men det är vanligt.



Hoppas det fungerar och lycka till!

2012-01-09 @ 20:47:15
URL: http://piraaa.blogg.se/
Postat av: johanna

precis som komentaren över, han försöker nog bara komma undan :) fatta ur skritt där du har mer kontroll på honom och fatta, som över nämnde, ur en öppna för att verkligen se till att bakbenet inte kan flyga ut. lycka till! :)

2012-01-09 @ 21:26:24
Postat av: Amanda

Det kan ju vara att han bara vill testa dig lite, eller att han har lite för mycket energi helt enkelt.

Men man vet ju aldrig.. så om jag vore du skulle jag nog kolla upp det och vara säker på att det inte är något(om det då inte är något fel). För att då kan man gå vidare och vara lite strängare mot honom, utan att man behöver tänka att han kanske har ont.



Hoppas att det blir bättre! :)

2012-01-09 @ 21:28:06
Postat av: Kerstin Falk

Jobbigt+ kul= blandade känslor hos ponny ;). Tro mig jag vet, stoppar man en pinne framför nosen på min kan hon stå och studsa och slå osv. Det är bara att jobba vidare så "försvinner" det. Mycket av sakerna nu förtiden ska man hitta ett "fel" på istället för att hästen är så/ behöver ridas och bli stark. Fattar du? Är hönsmamman själv men vissa saker men man ska inte skapa problem i onödan! I alla fall min åsikt.

2012-01-09 @ 22:35:22
URL: http://ksf.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Min ponny gjorde samma sak ett tag (fast sparkade bakut konstant + höll på med massa galopp byten osv) men det var oxå efter en lång vila! Enbart för att hon hade så mkt överskotts energi! Kolla om han har öronen framåt, e de framåt = inte ont, inga bekymmer, bara glädje sparkar. E ju såklart inget proffs på det, men så var min ponny. så försvinner det inte om några veckor kan det ju vara något...men tills dess hade jag inte oroat mig :)

2012-01-09 @ 23:11:17
Postat av: Mimmi

Just det glömde skriva att efter en lång vi,à är han ju väldigt svag i galoppen så då vill han ju inte sätta under sig ute hoppar omkring lite för att komma undan, men som sagt, jag är inget proffs, Enbart min teori :)

2012-01-09 @ 23:13:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0