Bettsnack

En grej jag tycker folk överreagerar på är starka bett. När jag skrev att jag skulle köpa ett kimblewickbett så fick jag personer som direkt la taggarna utåt och tyckte jag gjorde helt fel. Så jag tänkte skriva min åsikt om det hela.

Jag har inget emot starka bett över huvud taget, jag har inget emot pelham eller pessoa. Dock har jag något emot en ryttare som sliter och rycker i hästens med ett tredelat vanligt tränsbett.

Jag tycker inte att man ska döma ett bett efter hur starkt eller svagt det är. Jag tycker att man ska säga sin åsikt efter att man testat det. Sen finns det såklart bett som jag inte vill sätta på min häst, vissa kanske är för beskrivningen låter lustig eller kanske för att jag inte tror bettet skulle passa min häst. T.ex så skulle jag som många andra inte sätta ett pessoabett på min häst. Vad jag förstår gör det att det trycker mot hästens nacke i en förhållning och då tar den ner huvudet. Jag tycker inte det låter som en bra metod och just därför vill jag inte sätta det på Chuck. Men om jag ser en annan rida med det bettet så är det ju inget lustigt med det.
Den hästen kanske trivs super med det bettet och går jättebra medans en annan häst kankse inte gör det. 
Likaså skulle jag kunna sätta ett kimblewick på min häst eftersom det är ett skarpare bett än ett vanligt och även lite hävstängseffekt. I hoppningen så kan Chuck ibland bli helt okontrollerabar och då kommer den bilden fram då jag bara sitter och sliter i honom och man kan riktigt se hur ont det gör i hans mun.
DET ÄR JAG EMOT! Folk som sitter och drar i munnen på sin häst. Och därför skulle jag kunna tänka mig ett testa t.ex ett kimblewick. Jag gillar inte hävstängseffekten men C bryr sig inte så mycket om det och jag gillar bettet. Jag tycker det ser mycket bättre ut att inte sitta och dra i honom.. Men även med detta bettet finns det hästar som inte kan gå med det.

Ni förstår grejen va? Jag tycker inte det är bättre att rida på ett vanligt tränsbett eller ett pelham bett. Hästen behöver inte vara lydigare bara för att den går på ett vanligt tredelat. 
Det är ryttaren och handen som håller i tyglarna som avgör min åsikt. Bettet skiter jag helt och hållet i! 

Vad tycker ni om bett, skarpa & lite mindra skarpa bett?



Kommentarer
Postat av: Stina Björklund

Carro! Superbra skrivet, verkligen! Men det var faktiskt inte inlägget jag tänkte kommentera utan en annan grej. Jag har läst att du har rätt mycket motgångar med Chuck, att han är jobbig osv (om jag inte missförstått! Jag läste även någonstans här att ditt mål är SM och du ska bara veta hur mycket jag tror att du kommer uppnå det - ni hör verkligen ihop och din vilja är oslagbar!!! Min kommentar blev helt flummig men det jag vill ha sagt är att jag tycker att du är så otroligt duktig! Ge aldrig upp - om du vill kommer ni komma till SM! du är grym, din ponny är amazing men framför allt - ni tillsammans är så perfekta!



Sen tror jag även din blogg kommer bli en av dem största snart ;) den är gryyyym!

2012-01-24 @ 21:03:21
URL: http://stinabjorklund.blogg.se/
Postat av: Malou Kastman

Håller med, hellre kunna ha mjuk lugn hand på ett lite skarpare bett än att slita och dra med ett vanligt.



Tycker heller inte att man ska se så allvarligt på skarpare bett, det är ju trots allt den som håller i andra änden av tyglarna som bestämmer hur skarpt det blir!

2012-01-24 @ 21:06:27
URL: http://maloukastman.blogg.se/
Postat av: Natalie

Jag håller med dig helt och hållet!



Nästan alla hästar på 160 nivå rids på skapare bett med mjuk hand JUST FÖR att dom SKA KUNNA korrigera (enkelt) så inget blir fel, det är ju inte precis så att dom inte är välridna ;) Är John whitaker en dålig ryttare för att han rider på pessoa? Har inte han någon koll på varken hästen eller vad "bettet kan orsaka"? ;D Tycker betthysterin, ffa om pessoa är patetiskt.

2012-01-24 @ 21:11:48
URL: http://hakkila.wordpress.com
Postat av: Ebba

Hej!

Inte för att vara dum eller så. Men du har sagt att du ska länka alla som kom med förslag på vad du kan skriva om.... :S

2012-01-24 @ 21:27:42
URL: http://northons.blogg.se/
Postat av: Ebba

Håller med dig, min ponny har gått på pessoa sen han reds in, han gillar att ha det, jag anpassar mig såklart efter min lilla prins och skiter i vad andra tycker!! Spelar väl ingen roll i överhuvudtaget! :)

2012-01-24 @ 21:45:41
Postat av: My

Jag har hellre ett bett som är lite skarpare än o sitter och drar/sliter hästen i munnen, MEN sedan är det självklart att man inte gör det till en vana utan ibland går tillbaks till lite mildare bett men kanske då undviker övningar man vet att hästen blir stark i tex galopp på fält... //M

2012-01-24 @ 22:04:36
URL: http://ourworldtogether.blogg.se/
Postat av: Ingela

Hellre ett lite starkare bett än drag o slit! Men jag tycker det är viktigt att man varierar sig! Jag är ingen fan av pessoat t ex men vår ena b-ponny funkade superkanon på det o varför då byta? Men hon är nog den enda vi har ridit med det på de sista åren. Ett bett är inte värre än den hand som håller i tygeln!

2012-01-24 @ 22:05:41
Postat av: Melina

Håller med dig om allt!

Dock inte om pessoa, men endast för att det ger dubbla signaler.. :)

2012-01-24 @ 22:11:58
URL: http://goldenhorses.blogg.se/
Postat av: Wilma

Äntligen någon som tycker som jag! Kunde inte sagt det bättre själv, bra där Carro!



Det i mitten ä faktisk väldigt bra, OM man kan rida på det. Dock passar det absolut inte alla hästar.



På en stark pigg häst skulle jag testa ett lite skarpare, annars gummibett. På heta hästar så blir det ett milt, bra. Ett tredelat i gummi! Det skulle nog vara bra, om hästen är lätt i munnen men het :)



Heheheh ;)

2012-01-24 @ 22:28:00
URL: http://wilmablockk.blogg.se/
Postat av: Wilma

Äntligen någon som tycker som jag! Kunde inte sagt det bättre själv, bra där Carro!



Det i mitten ä faktisk väldigt bra, OM man kan rida på det. Dock passar det absolut inte alla hästar.



På en stark pigg häst skulle jag testa ett lite skarpare, annars gummibett. På heta hästar så blir det ett milt, bra. Ett tredelat i gummi! Det skulle nog vara bra, om hästen är lätt i munnen men het :)



Heheheh ;)

2012-01-24 @ 22:28:28
URL: http://wilmablockk.blogg.se/
Postat av: marina --- montéryttare

mitt mål när jag rider är att kunna rida hästen på vanligt bett (dressyr) men som du säger i vissa andra lägen när hästarna blir starka / heta är det ju bättre att ta till ett lite starkare bett bara det inte hamnar i händerna på fel person. Om man nu väljer att tex rida på ett pelham eller pessoa så tycker jag man ska se till att inte göra det jämt, för då vänjer sig hästen vid det bettet och blir till slut stark då med. =)

2012-01-24 @ 22:38:32
URL: http://marinasmonte.blogg.se/
Postat av: Elvira

Håller helt klart med dej om att man kan ha skarpare bett men då kan man inte sitta och lixom dra i hästen utan man måste vara mjuk. Hällst föredrar jag bettlöst men de är ju vad jag tycker. Och ibland blir hästarna tillochmed värre om man stoppar på dom skarpare bett vilket jag har provat men nu ska jag köpa ett litet annat hackamore till min ponny ;) kram

2012-01-24 @ 23:25:35
URL: http://Toppryttare.nu
Postat av: Jennifer

Dumma ord om bett hela tiden.Jag rider med pessoa och det vill jag verkligen inte.Vill rida med vanligt tredelat men efter som att jag inte klarar av min ponny med det så är pessoa det som passar bäst.Sen går blackis väldigt bra i bettet så ser inte större "fara" med att ha de.

Rider hellre med ett starkt bett och mjukare händer än med ett tredelat,hårda händer och en förstörd munn på hästen:)



Hoppas det löser sig med chuck. Någon dag faller nog bitarna på plats och allt löser sig.Har själv haft jobbiga stunder med mina ponnyer(inte lika mycket som du)men det har alltid löst sig efter många tårar avtrillning och allt möjligt:)

Hoppas verkligen det går för er!:)

2012-01-24 @ 23:26:43
URL: http://sanddbberg.devote.se
Postat av: Klara

Håller med Marina , det bästa är ju om man kan variera så man inte rider med ex pelham varje dag, jag använder bara mitt i hoppningen och jag slipper ha "dragkamp" = min ponny går mycket stadigare! :)

2012-01-24 @ 23:37:54
Postat av: Jannike

Riktigt bra skrivet, och jag håller med. Olika hästar trivs med olika bett och är i behov av olika. Håller med om det om ryttare också, det måste ju vara med skadligt för en hästs mun att ryttaren sliter och dra och sågar, med ett vanligt tränsbett än att ha ett lite starkare och inte behöva dra.

Det finns mycket åsikter om att jag nu bara rider min häst med hackamore. Men efter mer än 4 år tillsammans så har jag hittat det som just hon trivs bäst med, och det är det viktigaste för mig.



Hrm, jag kan nog flumma till mina kommentarer ibland.. Men kort och gott; Riktigt bra inlägg :)

2012-01-25 @ 08:09:56
URL: http://jannikeochsurprise.bloggplatsen.se
Postat av: Ebba

Skulle inte du länka de som kom med bloggförslag?:)

2012-01-25 @ 13:48:27
URL: http://northons.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag tycker man ska betsla upp om man behöver de! Jag har sett så otroligt många (små/stora) barn sitta och slita hästen på ett tredelat som sedan bara betsla upp och upp för hästen blir så stum i munnen!

2012-01-25 @ 15:15:10
URL: http://ponnyryttarenmaja.blogg.se/
Postat av: Emelie

Det är handen som bestämmer hur starkt bettet är

2012-01-26 @ 20:58:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0