Tveksam

Jag tog och kollade lite hur han verkligen verkligen betedde sig när gör sådär med bakbenen idag. Så efter att jag kratsat hovarna tog jag upp ett bakben och böjde det sakta mer och mer uppåt. Absolut inte mycket. Det gick bra men han blev lite spänd. Kunde även göra det på andra sidan en liten stund. Sen skulle jag testa andra sidan igen och då började han. I början var det bara lite, kunde lyfta ibland, ibland inte. 
Jag blev arg på honom och då gick det någon gång.
Sen blev det värre och bättre och värre och ja. Till slut kunde jag inte ens stå vid sidan av honom, utan bara framme vid huvudet.. 
Asso, han gör verkligen inget elakt, utan han vet bara inte vart han ska ta vägen..?

Jag kan verkligen inte sätta fingret på vad det är, jag är så himla kluven, orolig och fundersam.

Mamma berätta lite senare vad Martin(hovslagaren) hade sagt, och han trodde inte att han hade ont, utan att det var något som hade hänt honom tidigare..

Jag har i alla fall tänkt börja öva lite och se om det blir bättre. Att efter varje gång jag kratsat hovarna ska jag ta båda bakbenen och böja dom lite uppåt, inte så mycket så han blir spänd utan bara så han vet att man ska kunna göra så. Sen ge honom beröm. Och öka successivt med hur det utvecklas!

JAG HOPPAS PÅ DET BÄSTA!

i love YOU

Kommentarer
Postat av: Siri

Hej! Jag har ett tips som jag brukar använda på min häst. Eftersom hästar kliar på varandra och finner det som "lugnande" och "kompismys" så brukar jag klia min häst på de partier som han är känslig för, i detta fallet vid öronen! OCH det funkar faktiskt om man håller på ett tag, min häst är nu mindre känslig vid öronen än innan jag började klia honom vid de ställerna! :)

2011-10-11 @ 23:34:08
URL: http://sirieinarsson.blogg.se/
Postat av: Johanna

En häst i mitt stall var också så när hon skulle skos, hon ville inte lyfta bak hovarna. (Det har gått förut) Så dom åkte och kollade henne.Men hon hade inte ont utan dom trodde att det var något hon hade kommit på så dom skulle ha lugnande och sen minska ner på de för varje gång. :)

2011-10-12 @ 10:54:49
Postat av: Siri

SV; Aha, men då är det nog det som din hovslagare sa! Att det nog har hänt något med honom sen innan.. :(

2011-10-12 @ 12:01:04
URL: http://sirieinarsson.blogg.se/
Postat av: Siri

Sv; Ja precis, vissa hästar kan ju va ganska känsliga också! Så man får ju försöka göra det till de bästa man kan! :)

2011-10-12 @ 12:06:58
URL: http://sirieinarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0