Hoppa OS - no love?

Åhh.. Har inte så mycket att blogga om egetnligen men fick lust att skriva en liten sak. Ska försöka kortfatta mig, men ibland är det lite svårt när jag är irriterad ;) haha.
I alla fall, ni kan börja med att kolla på denna filmen, om ni inte redan sett den? :)
Sen kan ni läsa DENNA texten.

Där kommer min åsikt in. Ja till viss del har personen rätt, det FINNS dom som har sin ponnyer eller hästar som tävlingsredskap och det finns vissa som rider endast för att ha snygga saker på den. Ja jag vet, men come on? Hur många procent är det? Typ max 10% av alla andra.
Många personer inom hästsporten behandlar faktiskt sina ponnysar och hästar som sin bästavän. Men kanske 50% av alla dessa personer tävlar inte. Och då är det ju helt plötsligt 20% av alla dom vi ser på tävlingarna som är dom där som bara har en häst för att tävla. Och för dom går det alltid dåligt! För en ponny som inte får kärlek och omtanke av sin ryttare/ ägare så kommer den inte heller ställa upp för den. Och det är just dom vi lägger märke till på tävlingarna. Dom som använder spöt som bestraffning, drar hästen i munnen och skriker åt dom. 
Men alltså dessa 90% av KLOKA personer, dom som tävlar och dom som inte gör det, dom som rider med sporrar och dom som rider utan, dom som rider på kandar och dom som rider i grimma. Dom som kan göra galoppiruetter och dom som kan hoppa 1.40 hinder, är dom taskiga mot sina hästar? Eller?
Haha, jag skrattar nästan åt det ibland.

Tänk till lite lite extra, ser det alltid så förjävligt ut när någon hoppar en bana med sin ponny, ser det verkligen så dåligt ut att rida vm i dressyr? NEJ! Tror ni då att dom som rider sitter där och tvingar hästen till det?
Kolla till exempel i videon över vid 2.20. Ser inte ekipaget samspelta ut och speciellt glada och lyckliga ut? Dom strålar ju! Det strålar glädje ifrån både tjejen och ponnyn. Vilket det gör från alla andra ryttare också. 
Och bakom allt detta, det vi INTE ser, bakom det ligger det en massa jobb och kärlek, omtanke och en massa pyssel. En häst skulle inte ställa upp för en ryttare om ryttaren inte ställer upp för hästen.
Jag säger inte att det andra i videon är fel(där dom rider utan träns osv). Men det ligger precis samma jobb bakom det. Kärlek, omtanke och en riktig käpmarglöd.

Så bara för att vi har ett bett i munnen på hästen och en sadel på ryggen, tänker vi då inte på hur hästen mår? Att vi aldrig lyssnar på våran häst?
Det stavas K-Ä-R-L-E-K!

Okej texten blev helknas, hoppas ni förstår det jag vill säga!
Man kommer ingen stans utan att ge den tid hästen behöver och lyssna på den. Låta den göra det som är rätt för den och bli ett med hästen.

everybody... follow your dreams! PROMISE!?

Kommentarer
Postat av: Bella & Ballykilcross Deas

Grymt bra text och så jäkla sann! Keep on girl! :D

2011-10-26 @ 22:12:37
URL: http://deass.blogg.se/
Postat av: Siri

Varje gång jag har sett denna filmen så har jag tänkt precis likadant som du! Det är precis som om du har läst mina tankar, skit bra!

2011-10-26 @ 22:37:40
URL: http://sirieinarsson.blogg.se/
Postat av: majja

Det bästa som finns är att ha en häst som är ens bästa vän. Att veta att den ställer upp och räddar en i alla lägen och att den vill kämpa tillsammans som ett team. En obeskrivlig känsla!

2011-10-26 @ 22:59:32
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: majja

sv: Där håller jag dock inte med dig :) Ser på tok för många ekipage som inte är samspelta för ett öre :/

2011-10-27 @ 10:37:46
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: majja

sv: Ja, det är rätt! Dom som rider bra, fint och har en bra runda istället för att rejsa runt för att bara vinna! Dom som faktiskt bryr sig om hästen och jobbar hela tiden tillsammans med hästen för att bli bättre :)



Awwww, va fint sagt av dig fina du! :'D Blir superglad!! :')

2011-10-27 @ 15:53:49
URL: http://batmanbergdahl.blogg.se/
Postat av: Mimmi

1. Dressyr hästar har nästan alltid öronen framåt, alltså e de ganska behagligt attligga i den formen o jobba, o hur många rider dom i rollkür?

2 älskar att personen bara tagit ögonblicksbilder på hästarna x) hur många hästar går perfekt o ser glada ut HELA tiden? Inte så många trorjag



Och till sist ngt att komma ihåg, en häst som inte tkr de e kul kan ALDRIG nå de högsta klasserna!!

2011-10-28 @ 16:55:32
URL: http://Miimmis.devote.se
Postat av: hannis

jag tyckte filmen va bra visst de va lite överdriven men de ä sant om man tränar utan bett och sånt blir hästen säkert lyckligare och får mer frihets känsla om ni förstår vad jag menar, tränar själv lite sånt men jag tycker inte de är fel att ha bett om man kan andvända de på att korekt vis så hästen trivs men tyvärr är de alt för många i dagsläget som inte förstår de, visst dom ve ju att de är djur men glömer ofta bort de och tror att man kommer längre med våld än kärlek, jag vet många ryttare och instruktöter som tycker att man skall straffa hästen om den är dum men de finns oftast enorsakt till att hästen inte beter sig korekt! och om man listar ut de kommer man långt! <3 min åsikt i alla fall

2011-10-30 @ 12:29:59
URL: http://hannasmurfis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0