Gästbloggare nummer 1 - Maja

Hej alla glada bloggläsare! Maja här Ler med öppen mun
Jag fick den stora äran att gästblogga här på Carros fina blogg. Till att börja med kan jag berätta att jag började läsa Carros blogg efter att vi träffats när hon provred min förra ponny i somras. Detta va såklart innan hon köpte sin fina Chuck.

Men om jag skulle berätta lite om mig själv så kan jag börja med att jag heter Maja Turesson och är 18 år. Jag bor i en liten håla som heter Myresjö mitt i småland. Jag pluggar just ni sista året på handelsprogrammet och jag längtar så obeskrivligt mycket till jag tar studenten, känslan kommer bli obeskrivlig!


På min fritid håller jag på med hästar och jag har ridit sen jag var 4 år, alltså i 14 år snart. När jag var ca 7 år fick jag min första ponny eller jag köpte henne faktiskt själv och denna ponnyn var det hemskaste jag någonsin varit med om! ALLA kunde rida henne utom jag, hon slängde bara av mig och när hon en gång KRÖP under ett el stängsel som hade en undertråd på kanske 60 cm med mig på ryggen fick jag nog! Ett tag där efter sålde vi henne och jag fick min C ponny. En riktig pms kärring va hon i boxen, hon bet mig ett antal gången och en gång blev de så illa att nästan hela mitt finger gick av. Trots detta va hon jätte snäll att rida men dock svår i hoppningen. Men vi tävlade upp till LB i både hoppning och dressyr utan några jätte bra resultat men det viktigaste jag fick ut av denna resan var att jag lärde mig rida ordentligt. Vi sålde henne när jag var 12 år och då köpte vi min älskade D ponny, Picasso. Han var bara 4 år när vi köpte honom och han hade ridits in av en äldre tjej, runt 25 så hon hade bara hoppat en 80 cm clear round på honom. När vi provred honom var jag bara 12 år och inte jätte stor heller så han bara stack runt i paddocken och galopperade i full galopp i princip men jag ville ha honom, jag blev kär i honom direkt så efter mycket om och men köpte vi honom. Det var så mycket jobb med honom men när jag väl fick ordning på honom hann vi tävla upp till LA felfritt och vinster upp till LB regionalt. Han är en riktig vinnar ponny och han är så otroligt kvick och vändbar så jag har fått många fina placeringar med honom genom åren. Tyvärr växte jag ur honom för tidigt eftersom jag är ganska lång (177cm) så i augusti detta året såldes han till en liten tjej (13 år) i Kalmar. Tjejen som har honom nu började rida för 3 år sen men hon är redan så otroligt duktig och orädd för det måste man va på honom. De har redan kammat hem en vinst i LC+5 och en sjätte plats i LC trots att hon bara haft honom i 3 månader. Jag vet att hon kommer ha många år framför sig av glädje med denna ponnyn.

Men tillbaka till mig, jag har nu 2st storhästar som jag tävlar hoppning till största del men även fälttävlan och dressyr med. Den ena är ett sto född -03 och hon är egentligen min mammas häst men jag rider henne mest. Hon är i allafall världens mysigaste och man bara älskar henne. Trots detta har hon dagar, dessa dagar infaller ibland på tävlingar när man absolut INTE får hålla om men skänkeln för så sparkar hon bakut och bockar samtidigt, inte super lätt häst att rida tyvärr men hon är rolig. Jag fick henne i maj 2010 och vi har än så länge startat 1.20 med ett nerslag och placering i regional 1.10 men hon har inte kapacitet för mer så jag håller mig där runt för att försöka lära mig rida bättre.


Sen har jag en till bebis kan vi säga. Han är en valack född -07 och jag fick honom i mars detta året så har inte haft honom så länge än. Men jag har hunnit hoppa in honom själv och tävla upp till 1m felfritt (4 åringar får inte tävla högre). Denna hästen har ett så otroligt bra huvud och en kapacitet utan desslike så jag hoppas att jag kan ta vara på hans kapacitet så får vi se vad de leder till i framtiden.


Förutom hästarna har jag en pojkvän som jag varit tillsammans med i ett år snart. Vi ska om bara en vecka flytta ihop och vi förlovade oss på min 18 års dag i augusti. Han är min bästa vän och mitt allt. Utan honom vet jag inte vad jag skulle göra.


Hoppas ni fick lite rolig läsning, är sämst på att gästblogga menmen Blinkar
BESÖK MIN BLOGG: http://mturesson.devote.se/
Tack för mig!

Kommentarer
Postat av: maja

haha de va kul :D om du vill får du gästblogga hos mig också, isåfall kan du skicka ett mail till [email protected] :D

2011-11-22 @ 17:32:01
URL: http://mturesson.devote.se
Postat av: MAJA

sv: märkte de :s men du kan lägga bilderna på hera i små format efter hennes presentation i texten och likadant med olles efter hans presentation om du fattar? :D

2011-11-22 @ 17:33:33
URL: http://mturesson.devote.se
Postat av: Anonym

2011-11-22 @ 17:33:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0