För er som är nya!

Jag har fått ganska många påståenden, frågor och olika kommentarer från en bunt anonyma läsa. Som varken har namn, blogg eller mail. Så jag tänkte dra lite kort om mig och de frågor som dykt upp.

"som du ger noll eftergift över hindrerna"
"ÄR DU FÖDD ÅR 1996?!?!?!?!!?!?!?"
"kommer Chuck möjligtvis från Östragårdens ponnystall?"
"Köpte du honom av Frank Kutscher (svavning?)?"

Kan börja med att berätta att vi köpte Chuck av en tjej som heter Natalie. Hon tränar dock för Frank och därför finns han ute på hans hemsida också. Han har några ägare tidigare än mig stått på Östragårdens ponnystall ja!
Ja, jag är född 1996, är alltså 15 år. Vad trodde du/ni?

Sen till den översta frågan. Jag har bara klippt ut några ord ur hela kommentaren, det var i övrigt en riktigt snäll kommentar, ingen spydig osv. Men ja, jag ger i princip noll eftergift över hindrerna, NÄR jag rider Chuck.
På filmen tränar jag för Mia, en tränare, haha. 
När jag ger honom lika mycket eftergift som jag ger på t.ex ridskoleponnyerna så skjuter han iväg och blir okontrollerbar ett halvt varv typ. Så jag FÅR inte ge honom mer eftergift.
Han måste acceptera att lyssna på mig och gå i det tempot jag vill, sen kommer vi såklart ge mer och mer eftergift efter hand. Och när jag hoppar högra får han såklart mer. Jag kan inte hålla i honom allt för mycket.
Men som sagt, jag kan inte släppa iväg honom och det är därför eftergiften är såpass liten.
Bild på när jag ger honom mycke eftergift.
Har inga bra exempel men här rider jag på två ridskolehästar, ger även mer eftergift!

Kommentarer
Postat av: Amanda

alltså det dä med eftergift har blivit så himla överdrivet. Jag tycker att du ser ut att ge lagom eftergift på Chuck. Man behöver inte håla handen bakom öronen och låtsas att man hoppar 160cm.. Sen så sträcker olika hästar fram halsen olika mycket och vissa hästar hoppar långa hopp och vissa korta, jag tycker man känner bäst hur mycket eftergift man måste ge efter som att man känner bäst ifall man stör hästen eller inte.

2011-11-27 @ 13:36:42
URL: http://amandahed.blogg.se/
Postat av: Malou Kastman

Jag tycker inte alls att du ger för lite eftergift! Om hon syftar på att du har tygeln sträckt så ska man ju ha det, annars ger man "för mycket" eftergift (låter rätt dumt att man kan ge för mycket eftergift, haha! men du förstår vad jag menar). Du ska alltid ha kontakt med hästens mun, även över hindret! Sålänge man inte drar hästen i munnen och hindrar den från att sträcka ut över hindret så är det inte för lite eftergift. :)

2011-11-27 @ 15:08:00
URL: http://maloukastman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Trodde du var 97:p

2011-11-27 @ 15:28:05
Postat av: micaela (:

måste bara säga att du driver en grym blogg.

och det där med eftergift - man märker att du vet vad du gör och man ser att det inte skadar chuck. du är en riktigt bra ryttare! :)

2011-11-27 @ 16:43:55
URL: http://micaelasvenssons.blogg.se/
Postat av: PONNYSKRUTTARNA - sandra

hej vilken fin blogg!:D

2011-11-27 @ 17:06:22
URL: http://ponnyskruttarna.webblogg.se/
Postat av: Malou Kastman

sv: ja okej, men man ser ju ändå att du är följsam över hindret och inte drar honom i munnen! :)

2011-11-27 @ 17:51:11
URL: http://maloukastman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0