Varför du rider?

Jag har varit inne på vääldigt många olika bloggar nu sista dagarna. Kollat runt på bloggar jag aldrig sett innan och lärt "känna" nya personer. Och många har haft frågestund osv och då har jag frågat frågan: "Varför rider du? är det för tävlingarna, träningarna, mysstunderna, eller vad är det? MOTIVERA!"

Och jag har sett en massor av olika svar. Allt från mysstunderna i stallet, till badturerna på sommaren, till att tävla. Och jag har börjat fundera lite.

Många av dessa personer har jag sett bilder på när dom tävlar och bilder från prisutdelningar och massor av glada texter när dom blivit placerade. Då undrar jag, är det verkligen sanningen jag får som svar när någon säger "mysstunderna i stallet"?
Jag ska inte dra stråt till stacken för för vissa kanske det är just det som får dom att älska hästarna så himla mycket. Samtidigt som jag tror vissa säger det mest för att det ska låta bra i andras öron.
Men om man nu brinner för tävlingar, träningar och att få kämpa varför kan man inte erkänna det då? Jag säger INTE att dom inte erkänner, men jag misstänker att det är såhär ibland!

Jag själv brinner för tävlingar, för att få slita och kämpa tills man inte orkar mer, fasst ändå kämpa lite till. Utan att få tävla och visa upp vad jag kan tror jag aldrig att jag köpt en egen häst och tillbringat så mycket tid med den. Men jag tycker INTE att det är fel att rida för att man brinner för just tävlingarna. För jag skulle samtidigt ALDRIG rida om jag varje dag skulle åka iväg och tävla, det hade inte heller varit roligt. Jag menar det att bara för att man säger att man rider för att man ska kunna tävla och träna så betyder ju inte det att man inte älskar att mysa med hästen i stallet, galoppera barbacka över en äng, rida ut på långritter, bada med hästen och borsta på den. För allt tillsammans gör allting så magiskt.

Så jag tycker att det är helt okej att man älskar ridningen så mycket just för alla tävlingar. Det är människans och hästens sätt att visa upp sig och visa vad dom kan. Och dom båda troligtvis älskar det.

Vad tycker ni? Varför rider ni?


Kommentarer
Postat av: Jill

Hmm.. Jag har ju ingen egen häst och jag rider inte på en jättesvårt nivå på ridskolan så jag tävlar ju intendirekt mkt. En tävling i "skogsbärsdressyr" har jag vart med i men thats it liksom! Så jag rider/går på ridskola för att jag älskar alla olika sorters djur, stora som små. Jag älskar både att ta hand om hästen i stallet men kanske framförallt själva ridningen. Men för mig är det viktigaste faktiskt att jag har möjligheten att gå på ridskola och faktiskt lära mig att kontrollera dessa gigantiska djur. För det är en sp GRYM känsla!! :)<3

2011-12-16 @ 22:29:44
URL: http://denpluffsigaenhorningen.blogg.se/
Postat av: Jannike

Jag rider för jag Älskar det :) Att mysa med pållen, träna och tävla. Det är roligt att utvecklas inom ridningen, både sig själv och hästen. Att tävla är roligt, och jag hoppas att Suppan och jag kan komma ut på lokala nästa år, nu när hon håller efter skadan :)

Att rida in och utbilda unghästar tycker jag är väldigt givande, där ser man verkligen hur hästen utvecklas, och jag själv blir bekräftad som ryttare att jag gör rätt.

Det är så mycket som gör att jag håller på med hästar och ridning, men detta är liten sammanfattning i alla fall :)

Kram

2011-12-17 @ 10:55:23
URL: http://jannikeochsurprise.bloggplatsen.se
Postat av: Jennifer

Jag rider för att jag vill ut och tävla såklart.

Men också för mysstunderna.Med mina förra hästar hade första platsen legat på att träna och tävla men med min häst jag har nu är det allt.Att bara få vara med han är underbart och alla myss stunderna är underbara. Sen är det jätte kul att rida och tävla spec när min ponny verkligen gillar det.Så jag rider för att få vara med min älskade ponny och all skratt man får i närheten av höstarna!:))



Vad är det för ras på din skäck?

Den är otroligt söt!:)

2011-12-17 @ 14:09:56
URL: http://sanddbberg.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag har aldrig tävlat. Inte en endaste gång under de tio år jag hållit på med hästar. Varför? Jag känner inget behov av att tävla. Och skulle jag sluta rida skulle jag fortsätta med hästarna ändå. Hästar är mer än enbart ridning, för mig.

När jag berättade om min foderhäst för en i stallet (innan han kom), kunde hon för allt i världen inte förstå varför jag valde just honom, när jag kunde ha valt vilken fin ridhäst som helst.

Skulle jag ha velat ha en fin ridhäst så skulle jag ju såklart ha valt en sådan. Nu valde jag en fd travare, visserligen riden många år men outbildad och ur kondition efter att mer eller mindre ha stått ett halvår ungefär. Skulle han plötsligt inte gå att rida skulle det ju vara synd, förstås, men inte skulle jag göra mig av med honom för det.

Däremot dömer jag inte de som inte håller med mig. Alla har vi våra intressen och bara för att jag inte finner ridningen viktigast med hästlivet så behöver inte någon annan känna likadant. :)

2011-12-18 @ 23:25:13
URL: http://likaudda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0