hittade dett på warnmark.blogg.se ;) så rätt

KOPIERADE HELA TEXTEN SÅ INGET E SKRIVET AV MIG

En del tror att hästen går i form när den böjer på huvudet, det trodde jag också för åtta-nio år sen men idag kan jag tack&lov lite mer än så.
Twiggy har tagit mig ungefär två år att komma på hur hon fungerar i markarbetet och i höstas gick hon bättre än någonsin, just för att jag hade lärt mig att rida henne rätt.

Jag tänkte visa er några av mina favorit "övningar" för att få igång bakbensaktiviteten. Brukade värma upp så här när jag red Dacke också.

När jag har värmt upp i skritt och börjar trava så ökar jag tempot på långsidorna och minskar på kortsidorna. Då blir hon uppmärksam på mig och istället för att lunka fram i någon halvseg trav så får jag fram henne riktigt.



Sen rider jag serptentiner. Det blåa är trav och det gröna är skrittsteg. Jag rider henne i en frisk trav och sen bryter jag av till skritt, skrittar 5-6 steg och sen trav igen.



- En annan sak jag brukar göra är att rida i ett friskt tempo på fyrkantsspåret och sen gå in på små volter och samtidigt korta traven. Det brukar fungera gallant.


Det finns mängder av olika vägar man kan rida på våra rektangulära banor men detta är som sagt mina favoriter. Sen har jag en drös till, men ni får nöja er med tre idag så kanske det dyker upp lite fler sen :).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0