Chuck - dagens ridpass

Red inne idag då det var jättekallt ute.. Hade novabettet idag. Tog fram 5 travbommar och en cavalettibock.
Jobbade mest i trav, mycket aktivering, serpentiner, volter, byta varv, hallter igångsättningar, flytta osv. Han var riktigt fin, trampade på bra och lyssnade på minsta lilla hjälp. Hade lagt lite långt mellan bommarna för att han riktigt skulle få ta i över dom och shit vilket steg han får. Hade ju inte varit fel om han gick så annars också, haha!

Efter att jag galopperat var han jättepigg, så travhoppade cavalltin bara några gånger, bra för rygg och rumpmusklerna. Sen travade jag av och gick ut i skogen och skrittade av.
image description

Efter tvättade jag hans ben och svans eftersom dom ser för j*vliga ut. Klippte kronranden, hovskägget, öronen och manen. Fick en fråga om jag kunde filma allt som jag gör inför tävling, men det blev aldrig av så kan skriva lite istället!
  • På sommaren brukar jag bada hästen eller i alla fall benen och det som är smutsigt. Nu på vinterhalvåret blir det mer borstning och som idag benen då det var akut.

  • Knoppa ponnyn om han ska ha knoppar annars borstar jag bara igenom manen och svansen. Något som är det fulaste jag vet är att fläta svansen innan tävling. Innan gjorde jag det alltid men har helt ändrat åsikt. Antingen har hästen naturligt lockig svans men om den har rak svans, snälla låt den vara rak, det är sååå snyggt! Så massa pälsglans i, och borsta igenom den dagen efter istället.

  • När det behövs(inte varje gång), klippa hovskägg, öronhår, manen, svansen, skägg(om det behövs) osv. Inget fult utstickande hår någonstans, inte på tävling i alla fall. Något som jag också tycker är galet snyggt är en kort svans, inte kort kort men kortare än vanligt. Jag har lärt mig att den ska gå till mitten av skenbenen när hästen rör på sig, men om du frågar mig ska den gå lite högre upp. Kolla på bilden under(från google.se). Stripiga svansar är big NO NO(undantag vid raser som t.ex nordsvensk).
    Även klippt man, alltså inte ryckt är också ruskigt snyggt! När den är spikrak och man verkligen ser att den är klippt, det är verkligen verkligen snyggt!

    perfekt svans enligt mig!

  • Om man har får man gärna kleta på hovlack, ruskigt snyggt det med, dock äger jag ingen!

  • Sen såklart så smörjer jag och fixar iorndning all utrustning!
Har säkert missta något nu, men tog det som kom upp i huvudet! Här kommer lite bilder från idag!
image description
nytvättade ben & nyklippt svans!
image description
Nyfixade hovar, dom var rena haha. Och benen är blöta som ni ser!
image description
nyklippt man, halva manen är ju kvar! haha. Resten försvann när han hade hals.. :( Har en svår fråga, tycker ni jag ska ha den utsläppt eller knoppad? HELP ME!

Kommentarer
Postat av: Sara Carlsson

Jag tycker du ska knoppa, så blir det inte lika tydligt att manen är avskavd :) och så hade du ju utsläppt sist, roligt med variation!

2012-03-17 @ 21:42:04
URL: http://Carlssonpataket.se
Postat av: marina --- montéryttare

kliade han av sig manen när du hade han? hade han halstäcke på sig då?

min häst har nämligen med lyckats få av sig halva manen, han hade ingen man när ja köpte han för ett år sedan men sen har den vuxit ut, han har haft hals hela vintern och helt plötligt för typ två veckor sedan hade han lyckats få bort all manen till min stora besvikelse, mysterium hur och varför =S

2012-03-17 @ 21:51:43
URL: http://marinasmonte.blogg.se/
Postat av: Malou Kastman

Spottis har också kliat av sig typ halva manen.. :( eller inte kliat, men den har skavts av av halstäckena! det är så tråkigt.. :(

2012-03-17 @ 22:01:59
URL: http://maloukastman.blogg.se/
Postat av: Malou Kastman

sv: ja hon har bara tappat kanske 2 dm på mitten ungefär. Ja det är väl fuskigt! det är så tråkigt för det förstör helhetsuttrycket ;/ haha! mycket finare när de har jämn man. (a)

2012-03-17 @ 22:10:40
URL: http://maloukastman.blogg.se/
Postat av: marina --- montéryttare

sv: asså ja tänkte att de var så med, fast de var typ bara en dag det kan vart riktigt varmt under, tog med av min hals när ja upptäckte det. men de konstiga är ju att han var sån när ja köpte han men sen när han kom till mig började det växa och där uppe gick han på lösdrift, och harsvårt att tro att de haft halstäcke på han =S

2012-03-17 @ 22:25:01
URL: http://marinasmonte.blogg.se/
Postat av: F &K

Söt ponny och skit snygga stigbyglar!!



Det är ju rätt vanligt med skav från hals täcken men kan se väldigt fult ut, ;)

2012-03-17 @ 23:02:03
URL: http://hoppryttrinnor.blogg.se/
Postat av: Amanda

Hej gör du fortafarande outfits åt dom som vill?

Om du inte har något att göra så skulle du kuna få göra en hoppoutfit till den här ponnyn! http://goldponies.blogg.se/2012/march/corvette-kan.html#comment

Det enda är att jag jag har svart utrustning :)

Skulle va kul och se vad du tycker hon passar i! :D

2012-03-17 @ 23:16:57
URL: http://goldponies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0