Svår att sko?

Fråga: Hej, intressant att ni drogar ner och skor på Klinik. Kan han inte bli skodd som "vanligt" eller? Har han alltid varit bråkig med skoningen ? 
Jag har också en häst som inte går att sko utan lugnande så vi åker också till Kalmar och skor. Har inte träffat eller hört någon anna som har mitt problem så blev lite intresserad:)

Svar: 
Nej han kan inte bli skodd som vanligt. Frambenen funkar om man ger det väldigt mycket tid och tåladmod men bakbenen är helt omöjligt. Det går inte att sko honom på bakbenen utan lugnande, har man skott frambenen kan man dessutom inte ens komma i närheten av hans bakben utan lugnande.
Chuck är OTROLIGT rädd om sina bakben, även fram lite men inte alls i samma nivå. Och vi har också undrat om det alltid varit så, men alla kotnakter jag har sedan han var runt 2-3 år så har han varit rädd om sina bakben. Så vi tror att det är medfött. 
Och en häst som är rädd om sina ben är väldigt svår att "bota". Jag fick en kommentar för ett tag sedan om det och jag har aldrig tänkt på det på det viset, men när hästen låter oss lyfta deras ben så lägger dom hela sitt liv i våra händer. Det är sant, då dom är flyktdjur och dom måste ha alla sina fyra ben för att kunna springa.

Och sen kan jag även tillägga att det går bättre och bättre för varje gång, vi ger mindre och mindre lugnande efter hand. I början fick han maxdos och kunde ändå stå på 3 ben och streta imot. Men det går framåt!

Föresten, kolla detta!!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Kommentarer
Postat av: Marina

Det här handlar inte om inlägget men jag VET att du och Chuck kommer vinna hela SM skiten, det VET jag för ni är grymma !!! BÄST.SE

2012-07-28 @ 00:24:44
URL: http://meagaiin.bloggplatsen.se
Postat av: Hanna - hannnss.blogg.se

Min ponny var också jätterädd om sina ben när jag fick honom. Jag kunde i princip inte borsta benen, och att få på några benskydd kunde jag glömma. Men med mycket träning och massvis med godis har det gått över helt. :)

2012-07-28 @ 00:56:01
URL: http://hannnss.blogg.se
Postat av: Anonym

ELLER så är det för att hästen kanske tycker det är obehagligt med skor och inte vill ha dom. Ha hästen barfota istället. Och INNAN du kommer med nått som "det går inte blablablabal" lär dig nått om hovar.

Svar: Min häst verkar inte lida av att ha skor på sig och nu tror jag inte han skulle kunna gå utan skor då han haft skor ungefär sedan han var 4. Alla hästar kan inte gå utan då dom ömmar. Dessutom bör inte DU påpeka och pika en massa saker när du inte har en aning om hur det ligger till, han är inte bara rädd för skorna, det är sååå mycket mer, jag kan inte stretcha bakbenen, typ ingen veterinär kunde göra böjprov på honom då han blir livrädd, jag har svårt att brodda bakhovarna och håller jag i en bakhov i över en minut blir han rädd. Så i detta fallet kanske du borde lära dig mer INNAN du skriver en massa saker. kasta skit på någon annan istället, du utan namn
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-07-28 @ 01:11:51
Postat av: Estrid

Sv; Jaa du asså, jag har ju nollat två Msv men eftersom att en var ackumulator räknas inte den... Annars har jag ju bara haft fyra felare, "stolpe ut" varje gång typ. ;) Men de är ju inte bråttom, ska rida massa fler msvb innan jag debuterar msva!:)

2012-07-28 @ 10:00:07
URL: http://estridjonzzon.blogg.se
Postat av: stephanie

Vad skönt att det går framåt. Min ponny som jag har kom till mig ohanterad och OMÖJLIG att ens beröra på både fram och bakben. Idag går det jättebra att lyfta frambenen och bakbenen om man har tålamod och kan stå länge i en framåtställd ställning ( vilket jag inte kan då jag har skadad rygg.. ) och min hovslagare kan numera verka henne utan lugnande, vilket är huur skönt som helst. Dom är ju flyktdjur och det ser jag väldigt tydligt på min häst som är vild i grunden, hennes flyktinstinkter är vääldigt tydliga och förstärkta.

2012-07-28 @ 12:45:17
URL: http://ponydiaries.blogg.se
Postat av: Kristin Norberg

Min medryttarhäst Merci har precis samma problem.
Hon är sjukt rädd om sina bakben & hon måste också få lugnande när man ska sko henne, lika så går det inte att linda hennes bakben, har kunnat lura henne lite smått och faktiskt fått på benlindor på bakbenen 1 gång, men hon får panik så fort man lindar på :/ Men tur att det går bättre & bättre, och det är skönt att veta att man inte är ensam om det problemet :)
Kram

2012-07-28 @ 16:36:52
URL: http://kiccan.blogg.se
Postat av: Cathrine

OMG ÄR I EXTAAAS! DU LÄNKA MIG + ATT DU, MELINA OCH LINN KOMMENTERADE! KÄRLEK TILL DIG! :DDDDDD 180 NYA BESÖKARE DESSUTOM! ♥

2012-07-28 @ 22:17:15
URL: http://cathrinepetterssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0