Ridövning - få med bakbenen

Jag fick en fråga om jag kunde lägga upp lite olika ridövningar som jag tycker är bra och först tänkte jag bara, varför jag? Jag som suger på att förklara och motivera. Men sen kom jag på denna övningen som seriöst är min bästa vän. Sen måste man ju dock tänka på att alla övningar kanske inte funkar lika bra på alla hästar.

Denna övningen är bra för hästar som gärna går och ser fina ut, men inte jobbar ett dugg med ryggen och bakbensaktiviteten. Chuck är sån.

Under en lång period red jag och var nöjd över varje ridpass, sen började jag rida för Malin och då insåg jag att när allt kändes bra gjorde C ingenting mer än att böja på nacken. Så vi har jobbat med detta läänge. Men det var först för någon månad sen som allt verkligen släppte. Och efter det har C varit pain in the ass många gånger, men det är en sak man får ta med just denna övningen då man kommer åt hästen väldigt bra. Sen ska man inte traggla på den för mycket då hästen kommer tröttna och sluta jobba även där, men ca 1-2 gånger i veckan!

Gå in på en av volterna, alltså A eller C volterna och minska så att du rider på en ca 10-15m volt. Och sen börjar du att flytta in rumpan med hjälp av ytterskänkeln. Samtidigt som du försöker böja runt inner. Går det inte så bra så kan man skita i att böja runt inner i början, det kommer när ni är redo för det. Efter några varv och hästen har lyssnat så går du ur det och flyttar istället för innerskänkeln ut på stora volten igen. Sen gör du det om och om igen. Detta kan du göra i både skritt, trav och galopp. I galoppen får man tänka på att hästen inte byter bara.

På detta kan man även lägga till travbommar eller galoppbommar så att när du går ut det och flyttar ut den på större volt så går du direkt från det och ut på bommarna på t.ex långsidan. Då kan jag lova er en jäkla gung i hästen!
Jag suger på att förklara men hoppas ni förstår!
hahaha, fin bild

Kommentarer
Postat av: Jannike

Har också ett bra tips som jag lärt mig av min dressyr tränare bara nyligen ;)
Rida i ett väldigt friskt tempo i trav och behålla den traven när man gör 10 m volter på hela långsidan. Men varning för att man kan bli snurrig, haha! Sen är ju avsaktingar och igångsättningar också väldigt bra, även där ska hästen reagera fort och med en gång ska man ha den mer framåt gångarten.

Dom första gångerna jag gjorde detta kändes det bara som att hon sprang som en gnu, men sen när bakdelen är med så känns det mer samlat och man kan samla på ett bra sätt också :)

2012-07-29 @ 13:58:51
URL: http://jannikeochsurprise.bloggplatsen.se
Postat av: Sandra SG

hej vilken fin blogg du har!

2012-07-29 @ 16:23:16
URL: http://saaandis.blogg.se
Postat av: Filippa

Hej, jätte fin blogg du har !! :D

2012-07-29 @ 17:20:01
URL: http://fillippaaa.blogspot.se/
Postat av: Filippa

Hej, jätte fin blogg du har !! :D

2012-07-29 @ 17:20:03
URL: http://fillippaaa.blogspot.se/
Postat av: Sofia

jag såg det här inlägget på en blogg jag läser, du borde kolla in det! :)
http://maribellj.blogg.se/2012/july/renovering.html

2012-07-29 @ 19:48:38
URL: http://sofialundgren.blogg.se
Postat av: Anonym

Har du en bdb som heter Popcorn96? Eller är de bara nån som låtsas vara du?

Svar: Nej det har jag inte, någon måste låtsas vara mig..
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-07-29 @ 22:01:12
Postat av: Emelie

HEJ! Vilken bra övning, lätt att jag kommer testa den på min häst :D Mer sånt här carro! :D:D

Svar: Åh roligt att du gillade den, blir verkligen peppad att göra fler så ska bli :D
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-07-30 @ 08:42:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0