Något jag är nöjd med!

Tänkte ta och berätta om en sak som jag är nöjd med i min ridning, inte för att det inte kan bli bättre men det är helt OK.
Det är min hoppsits, inte innan hinderna, inte efter hinderna, inte på raksträckorna eller svängarna utan ÖVER. Min hoppsits har verkligen varit katastrofal, och nej jag överdriver inte! Sen bestämde jag mig att nu fasen ska den bli bättre och jag började slänga fram överlivet och ge 500 m eftergift. Efter det tyckte jag att jag hade en fin hoppsits. Haha tjena okunnig tjej!

Jag gick efter vad som var snyggt och inte bra, men ja efter ett tag lärde jag mig att det inte alls är så det ska vara och började tänka lite mindre på det där med sitsen och efter ett tag kom den automatiskt! Detta är nog i och för sig något jag ska tacka min lilla ponny för. Utan honom hade jag nog fotsatt slänga fram överlivet och händerna. Det är faktiskt väldigt sällan man ser en bild/film på mig när tyglarna glappar över hindret.

Okej jag hoppar LB/LA och det är inte jättehöga höjder för C och därför behöver jag inte ge mycket eftergift osv. Hade jag hoppat en häst som tar i mer och kräver mer eftergift så hade jag såklart gett det. Likaså mitt överliv, jag försöker att inte kasta fram det då det blir svårare att få tillbaka honom efter hindret.
Så min sist har nog kommit fram så eftersom Chuck är ganska pigg och framåt, men såklart ju högre hinderna är och ju mer han tar i, ju mer eftergift behöver han och då måste jag följa med mer med överlivet.

Vad tycker ni om det där? Ska man ge mycket eftergift, eller automatiskt=precis lagom, det som hästen tar!


Någonting ni tycker att ni är extra bra på? Tell me!

Kommentarer
Postat av: sara

Jag tycker att du har jättebra hoppsits och ger lagom eftergift. Man ska inte ge FÖR mycket, alltså kasta sig framåt. För det stör ju hästen i själva språnget också. Jag har en rätt framåt häst som du, och kastar jag mig framåt så tappar jag henne sen efter hindret :)

2012-07-10 @ 19:49:46
URL: http://saraelsa.webblogg.se
Postat av: Felicia

Något jag tycket ser ganska snyggt ut är min blick eller vad man ska säga! Har blivigt mycket bättre! Kollar inte ofta på hästen. Kollar ofta vart jag ska :) När jag hoppar brukar jag ge lite eftergift men inte mycket.

2012-07-10 @ 20:01:26
Postat av: Malin

Du har lagom eftergift tycker jag :)
Jag tycker att jag är ganska mjuk i handen vilket nog hästarna uppskattar :)

2012-07-10 @ 20:16:59
URL: http://malinottenback.blogg.se
Postat av: Andrietta

Hej!
När jag hoppar med min ponny så brukar jag alltid ge lite exyra eftergift, eftersom att hon ibland sträcker ut halsen lite extra. Men själva sitsen kommer för mig, också naturligt.
Jättefin blogg! :)

2012-07-10 @ 20:48:07
URL: http://andriettajosefin.blogg.se
Postat av: Amanda

Jag tycker att "automatisk" eftergift är lagom. Så att man fortfarande har lite kontakt med bettet.
Något jag är nöjd över min egen ridning är mina skänklar över hinderna, ligger (nästintill) alltid på plats :-)

2012-07-10 @ 21:14:51
Postat av: Stina

Du rider så sjukt bra och din blogg är jätte fin! :)

Vad vill just DU läsa om? :) http://magnussonstina.devote.se/blogs/20780998/aelskar-er.htm

2012-07-10 @ 21:31:28
URL: http://MagnussonStina.devote.se
Postat av: Emelie

jag var/är exakt likadan som du var! Ser hemskt ut, men det är ju "bra". Nu har jag inte kunnat hoppa än - så lite tråkigt då jag verkligen måste träna på min sits! Men jag tycker det är viktigt, att man ger lite. Men det beror ändå helt på hästen. Som jag hade en väldigt lat häst då behöver man ju inte hålla emot, inte för att man direkt ska det. Men om man har en lite hetare häst, så "springer" den ju i alla fall. Om det är en omhoppning kan man ju ge mycket eftergift så man inte håller inne hästen efter hinderna. Men frågan är om det blir så mycket bättre? lång och heeelt onödig text :)

2012-07-10 @ 22:43:02
URL: http://lindblad.blogg.se
Postat av: Emelie

Jag tycker att du ger lagom eftegift:) (y)
Det ända är att det ser ut som du NÄSTAN sitter ner i vissa språng , men det kanske bara ser ut så? :)

2012-07-10 @ 22:43:17
URL: http://emelievilhelmsson.blogg.se
Postat av: Stina B

Tycker det ser bra ut, haha jag måste verkligen öva på min sits den är kaaaaaoz.

Men något jag tycker jag förbättrat myyyycket den senaste månaden är att trampa ner hälarna. Sen tycker jag att jag är bra på att få hästar att trivas - och sen ställer jag aldrig högre krav än vad hästen klarar av! Ger mycket beröm och är ofta nöjd, haha!

2012-07-10 @ 22:52:50
URL: http://sstinabjorklund.devote.se
Postat av: Johanna

Jag är dressyrryttare, och min sits i dressyren är jag inte ett dugg nöjd med! Men min sits i hoppningen, är riktigt bra! Både i luften och på marken så att säga. Tror att det är för att jag kämpat med dressyrsitsen så är hoppsitsen i jämförelse enkel.

2012-07-10 @ 23:30:42
Postat av: Wilma

Jag vet inte riktigt om det räknas eller så men jag blir aldrig, jag menar aldrig rädd eller stressad. Om en häst skenar, brallar, bockar osv iväg så är jag alltid lugn och kan tänka. Samma sak i hanteringen. Jag jobbar mycket med unghästar och när de tex. reser sig (händer sällan men har hänt en del gånger förut) så står jag lugn kvar och när de blir rädda för något och springer åt sidan så är jag ofta , nästan alltid beredd och jagar inte upp mig och hästen och om jag som ledare är lugn, så blir hästen lugn fortare.
Rörigt och ganska skrytsam kommentar men menar inte att skryta, jag är bara väldigt glad att jag är bra på att vara lugn!
Sen hade jag usel sits, för ett tag sedan. Typ 3 månader sen. Mina skänklar åkte fram och tillbaka och jag lutade mig framåt men ingen sa något så visste inte om de. Sen blev jag filmad och såg allt det där, då rätade jag på mig och höll om med benen noga och kollade noga om läderna var perfekta. Så jag är stolt över mig själv, att det har blivit bra. Är inte bäst men jag är stolt :)
OJ, jättelångt.. Vad pinsamt :(
Du är grym ryttare!

2012-07-12 @ 16:35:10
URL: http://blockna.blogg.se
Postat av: Tova

Jag ger mycket eftergift när jag hoppar min ungponny då hon tar JÄTTEHOPP och jag inte vill rycka henne i munnen. Hon måste liksom fortsätta tycka det är kul :)

2012-07-17 @ 10:41:01
URL: http://toovajohansson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0