Påverka så mycket

Jag har funderat flera gånger men speciellt mycket idag över hur mycket våra hästar faktiskt påverkar oss. Jag har faktiskt aldrig hört en volleybollspelare komma efter en träning och säga varför gjorde jag sådär? Efter tävling tror jag att alla personer i alla sporter kan känna att det gick dåligt men jag tror inte det är samma sak på träning.
Vi går till stallet varje dag för att rida och ta hand om våra fyrbenta djur, vi tränar kanske en gång i veckan. Det jag vill frå fram lite är alltså att alla de dagar som vi inte tränar för tränare borde vi kunna jämföra med de dagar som fotbollsspelare inte tränar, de kanske går ut på trädgården för att lira lite boll. Aldrig någonsin har jag hört någon av dom komma in och säga "fan va dåligt det gick". 

Men när min kompis eller någon annan kommer in från ett ridpass så kan dom ofta säga "fan va dåligt det gick". Det kan påverka oss i fler timmar, dagar, veckor. Vi kan sitta och grubbla på ett ridpass i flera dagar och vara besvikna, men jag tror inte det är alls samma sak i andra sporter.
Som för mig idag, detta sätter sig verkligen i mitt huvud, jag börjar fundera runt i banorna och det är något med C eller om han bara behöver en paus, om allting är mitt fel osv. Vi kan spekulera i dessa träningar så mycket medans en ishockeyspelare tänker på att dom skulle passat den istället. 

Jag tycker att hästsporten är så himla häftig, som havrepappan skrev - aldrig har han sett något "folk" som har så jäkla mycket anamma. Och det tror jag är sant. För efter det där eländiga passet går vi hem, sover på saken och går till stallet dagen efter för att försöka igen. Dessa hästar påverkar oss så himla mycket, till och med så att det bli läskigt. 
Har ni inte någon gång varit så arga att ni har kli i fingrarna och bara rappa till hästen några gånger i rumpan för att den inte gör det du vill? Jag kan inte varit ensam om det. Men istället kanske man gör en halt andas ut och tar om allting igen. 

Hade jag haft en trähäst hade jag utan tvekan spakat sönder den, men det gör jag inte med min livs levande ponny. Hade jag varit en fotbollsspelare hade jag sparkat på bollen så den flög till Kina. Eller som när jag åkte konståkning när jag gick runt och sparkade hål i isen eller om jag hade trillat slog jag till isen med händerna. 

Det är saker vi hästmänniskor inte kan göra, och det tror jag också påverkar osss så himla mycket. Vi samlar på oss alla negativ energi och sen kommer det ut allting på en och samma gång.

Jag har INGEN aning om vad jag ville leda dett inlägget, jag ville bara säga att visst påverkar hästarna oss välidgt mycket mer än vad vi tror?

Kommentarer
Postat av: Cajsa

Du är så j*vla bra glöm inte det.

2012-08-01 @ 17:16:53
URL: http://Cajsamalmstrom.devote.se
Postat av: Agnes

Sjukt bra skrivet!!

2012-08-01 @ 18:03:21
URL: http://agnescrone.blogg.se
Postat av: Emma

Så jäkla rätt och grymt bra skrivet! :D

2012-08-01 @ 18:21:04
URL: http://sjuls.blogg.se
Postat av: Agnes Åberg

Du har så sjukt rätt, det är ju så!

Oh ja min häst har blivit ihjälslagen många gånger ;) Så får amn dåligt samvete över att man tänkt tanken.. <3 Dessa djur..

2012-08-01 @ 18:53:56
URL: http://agnessan.blogg.se
Postat av: vilma

helt rätt! jag håller med dig, super bra skrivet. kram

2012-08-01 @ 19:09:13
Postat av: Malin

Bra skrivet! Dock håller jag inte med om att man i andra sporter inte grubblar över en träning. Jag tränar både tennis och har varit tävlingsspelare i många år samtidigt som jag har egen häst och jag kan ofta komma hem efter en tennisträning och säga: fan va dåligt det gick idag, jag borde nog ha kämpar lite mer, rört bättre på fötterna och haft mer racketspeed. Även när jag bara spelar med en kompis och inte för tränare. Jag kan grubbla lika mycket över en tennisträning som ett ridpass (kanske lite Mer över ridningen just nu då jag valt att satsa på den och inte
tennisen).

Men jag håller med dig om att hästarna påverkar oss otroligt mycket. Dessutom är jag ofta arg när jag spelar tennis och slår racketen i marken/skriker. Det är inget jag någonsin skulle göra på hästen
även om jag precis som du känner att jag måste andas djupt och lugna mig ibland för att inte bli arg så att det går ut över hästen.

Svar: Jag förstår precis hur du menar, men när du känner att det gått dåligt på tennisen så vet du ofta varför, det är inte alltid man vet det i ridningen och det var det jag ville få fram :)Men såklart man grubblar i andra sporter också, dock inte på samma sätt ;)
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-08-01 @ 19:33:28
URL: http://tennisryttarna.blogg.se
Postat av: Malin

Men skit att man inte kan göra mellanrum mellan stycken...

2012-08-01 @ 19:35:05
URL: http://tennisryttarna.blogg.se
Postat av: Malin

Mja, jag skulle säga att jag tränar varje gång jag sitter på hästen. I mindre utsträckning när man skrittar ut på långa tyglar men även då har man en plan och kräver att hästen är uppmärksam så på sätt och vis även då.

Visst påverkas man av hästen på så vis att man blir aldrig bättre än sin bästa häst och den bästa hästen kan inte bli bättre än vad den tillåts vara av sin ryttare. Och nej, vi kan inte drämma racket i väggen eller liknande för att ta ut besvikelse och ilska men det tror jag är bra. Man lär sig att hantera besvikelse och humör då man hanterar levande varelser. Men visst kan man bli arg, men då får man gå undan. Tyvärr ser jag alldeles för många som "sparkar bollen åt helvete" med sin häst....

Jag har koll på varför saker skett under ett pass, och vad det berott på. Analysera, eller om ska kalla det grubbla, det ska man alltid göra om man vill komma vidare. Sen får man inte fastna i det så analysera går över i att grubbla.

2012-08-01 @ 21:33:15
URL: http://malinolssons.wordpress.com/
Postat av: Jannike

Man kanske ska försöka införa att ha typ en boxnings påse vid ridbanan eller stallet! Blir man så arg så kan man ta och slå till eller sparka på något... Det är kan nog faktiskt vara ganska skönt :)

2012-08-01 @ 21:41:35
URL: http://jannikeochsurprise.bloggplatsen.se
Postat av: Malin

Bra skrivet tjejen! :)

2012-08-01 @ 22:40:05
URL: http://malinottenback.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0