Ibland är det svårt..

Har märkt att Chucks fötter bör skos snart, vi brukar sko honom med 8 veckors mellanrum vilket brukar vara lagom, men nu har det gått snart 7 veckor sedan sist och båda framskorna börjar kännas som att dom behöver skos om snart. Sko honom då tänker ni?
Vi ringde för att kolla om dom kunde ta det någon gång nästa vecka, hinner inte nu innan tävlingen då det är karensdagar på lugnande. Nästa vecka kunde dom bara på onsdagen vilket inte gick för våran del eftersom att jag ska träna på torsdagen, det är 96 timmar karens även för träning.. Så vi fick tid veckan efter det på måndagen, skulle inte förvåna mig om han drog av sig en sko innan dess asso.

Det är faktiskt en aning jobbigt att han är såpass svår att sko.. sist testade Martin(hovis) att sko framhovarna utan lugnande, det tog sisådär 30 sekunde innan han gav upp. Innan har vi alltid gett honom den största dosen som finns(!!!) Vad jag förstod brukar ca 95% av hästarna som får den dosen inte kunna stå på sina egna ben och dom som faktiskt gör det vinglar väldigt mycket och måste stå på alla fyra. När Chuck får samma dos kan han stå på 3 ben och ändå göra motstånd! Jag tycker det är sjukt och kan inte säga annat än att Martin och veterinärerna ute på ATG blev lite förvånade och chockade över hans beteende. STRONG BLOOD?
I alla fall sist fick han en lite lite mindre dos och det funkade faktiskt så målet är väl att till slut kunna sko honom utan lugnande. Slippa anpassa sig efter tävlingar och träningar hela tiden.

Hur gör ni? Hur är era hästar att sko? Om dom är svåra hur löser ni det?

google bild

Kommentarer
Postat av: Natalie

Jag personligen hade hoppat över träningen och skott hästen, men det är jag :)



Alla mina hästar har varit okomplicerade vid skoning, tack och lov! :)

2012-04-04 @ 23:35:10
URL: http://nataliehakkila.blogg.se/
Postat av: Jannike

Min pålle är det inga problem att sko, men det var en hovslagare som hon bara hatade...

Jag tyckte det var så konstigt för han var snäll och lugn, men Suppan stod inte still 2 sekunder om inte jag eller mina föräldrar stod och matade henne med hö ;)

Men med alla andra hovisar så har hon varit duktig (har haft Martin också och han är riktigt bra)



Kram!

2012-04-05 @ 07:39:32
URL: http://jannikeochsurprise.bloggplatsen.se
Postat av: sara

sv: ja, det har jag. här http://saraelsa.webblogg.se/2012/april/maximus.html#comment :D

2012-04-05 @ 08:58:04
URL: http://saraelsa.webblogg.se/
Postat av: Sara Carlsson

Jag hade nog anpassat träningar och tävlingar efter skoningen och inte tvärtom :)

2012-04-05 @ 11:12:59
URL: http://Carlssonpataket.se
Postat av: Mikaela

Fin blogg! :)



Kolla/följ min: www.mikaelaliv.blogg.se

2012-04-05 @ 12:44:39
URL: http://mikaelaliv.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Hur har du råd att köpa så mycket häst saker?

Hur mycket gör du av med på en månad? Hur mycket pengar får du i månaden? :)

Jätte bra blogg!

2012-04-05 @ 18:49:51
Postat av: Malou Kastman

Spottis kan vara jättejobbig att sko.. men hon är mest med bakbenen för hon tycker att det tar för lång tid så hon blir uttråkad. så vi brukar sko först ena fram sen bak, bak och sen sist fram igen, för på något konstigt sätt tycker hon inte det är lika jobbigt :p men hon har helt enkelt fått vänja sig, ibland går det bra och ibland är det katastrof.. -.- haha!



sv: ja visst gör man! så fruktansvärt korkat..

precis! jag vill heller inte slita på mina stövlar hemma så jag har faktiskt funderat på att köpa mig ett par av dem! :)

2012-04-05 @ 19:15:34
URL: http://maloukastman.blogg.se/
Postat av: Evelina

Min ponny har skor fram. Hon ser ofta ut osm hon står och sover. Hovis var har faktiskt i tisdags och la på nya skor. OCh gick superbra. Stod helt still.

2012-04-05 @ 20:05:27
Postat av: jennifer

min ponny är inte rolig... skoddes första gången då köpte honom och då var han 5...

Hur går man tillväga med lugnande? Min är väldigt ojämn, ibland går de hyfsat men ibland tar det huuur lång tid som helst och han blir nästan farlig.

Svara gärna :)

2012-04-05 @ 20:44:05
URL: http://aktivnatur.blogg.se/
Postat av: Henny - blogg om livet med hästar på nybyggd gård!

Usch, sånt är så himla jobbigt med hästar som inte vill bli skodda...

Vi har haft 2 hästar som vatt tvungna att åka till klinik för att sko och ge lugnande, men efter X antal gånger har det blivit bättre, och till slut har man kunnat sko de hemma som "vanligt"..

Med mycket tålamod, och hela tiden försöka bygga upp ett förtroende hos hästen..



Ett tips kan också vara att "öva" på det som inte går.. Vi hade en häst som var jättesnäll att sko, tills du skulle slå på skon.. Så varje dag övade vi på att bara slå lite grann på skorna med en vanlig hammare, för att han skulle märka av att det inte var farligt.. Så efter att ha gjort det varje dag när man ändå kraffsade hovarna, så lugnade han sig till slut =)

2012-04-06 @ 10:41:01
URL: http://hennyvinlof.blogg.se/
Postat av: Malou Kastman

sv: haha ojdå! :o ja spottis höll också på och kastade sig omkring och stegrade för att komma undan men hon gör nästan aldrig det längre, hon har vant sig :) har en kompis vars häst knappt heller gick att sko, han fick ha lugnande så han var helt borta, i början kunde de inte ens sko honom utan han fick gå barfota.. men nu, typ 2,5 år senare så går han iallafall att sko fram ;) haha! så dom vänjer sig nog, vissa en aning långsammare än andra! haha

2012-04-06 @ 10:47:59
URL: http://maloukastman.blogg.se/
Postat av: Fanny

Min lilla ponny var helt omöjlig att sko i början. Hon stegrade och sparkade och ja, gjorde allt förutom att ha fötterna i marken kan man säga :P Så tillslut tröttnade jag på hennes dåliga uppförande så jag tog en helt vanlig hammare och "spikade" varje dag på skon, först jättelätt men sen hårdare och hårdare så hon fick vänja sig vid ljudet också. Efter bara något vecka med denna träning blev hon stencool och står nuförtiden helt still :)

Antar att din häst är väldigt mycket känsligare och behöver ganska lång tid att vänja sig, men man kan ju prova! :)

2012-04-06 @ 12:06:44
URL: http://gax.blogg.se/
Postat av: Amanda :)

Min ponny är jätte snäll att sko och det vär väldigt skönt!

2012-04-07 @ 19:15:33
URL: http://amaandapeersson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Borde inte hästens "hälsa" i detta fallet hovarna gå före att du ska få tävla och träna ? Hästen är ingen leksak...

Jag tycker personligen att du borde göra som Sara sa, att anpassa träning och tävling efter skoningen och inte tvärtom.. :) just saying, inget illa menat :)

2012-04-07 @ 22:48:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0