Hur Chuck är att rida och i hanteringen!



Jag såg inlägget på Linns blogg, men fick en kommentar om att jag skulle göra ett inlägg om hur han är att rida. Och vad gör man inte för sina läsare?


I hanteringen är han snäll, han vill aldrig göra något taskigt och är VÄLDIGT nyfiken. Är han ensam tycker hand ock att livet är ett helvete och han kan inte stå stilla överhuvudtaget.. haha. Han jazzar runt och vill ha all uppmärksamhet som finns. Annars brukar han bara tycka om att bli borstad osv. I och för sig gillar han inte när man borstar på benen, inte precis hans favoritgrej, så då brukar han alltid flytta på sig ett steg så man får följa efter. Alltid pigg, glad och uppmärksam. han missar INGENTING!

I ridningen är han också väldigt snäll. Han vill alltid göra rätt, sen om det inte blir rätt så är det en annan femma. Han är oftast uppmärksam på ryttaren och vill hela tiden få nya kommandon eller saker att göra. Man måste vara väldigt lätt i handen och ha en stadig kontakt för att han ska jobba rätt. Man kan varken hålla för hårt för då krullar han ihop sig, men släpper man för mycket lär han sig att inte ta kontakt med bettet. Alltså måste man verkligen känna in hur man ska göra. Han är inte sådär jättekänslig för skäkeln, just nu rider jag utan sporrar, men i dressyren brukar jag annars ha ponnysporrar och då lyssnar han bättre. Han försöker i alla fall som jag sa alltid göra rätt. Det är ingen häst man riktigt kan straffa, för då förstår han inte alls, han blir stirrig och vet knappt vart han ska ta vägen. Så man måste lugnt men bestämt säga till honom om han gjort fel. Sen ska han alltid ha koll på allting, får han en lucka ledig nrä jag inte gör något finns det ALLTID något att kolla på och kanske ibland bli rädd för. Få det inte att låta som att han är suupersvår för när man väl kommer på honom är han som vilken häst som helst. Och om man inte ska jobba honom behöver man ju inte riktigt tänka på det över.
Och i hoppningen är han väldigt pigg/het. Han är nog allra svårast att rida i hoppningen. Då tar han gärna bettet och rusar mot hindret. Han som annars är ganska känslig i munnen lyssnar inte alls så bra. Just nu rider jag honom på vanligt tredelat tränsbett så man skulle ju kunna testa något skarpare om man vill. Har inte gjort det ännu. Han hoppar gärna av mycket för tidigt än att komma liiite för nära. Hoppar nästan allt, i alla fall på höjden. Han har superbra teknik och älskar verkligen det han gör. Är rädd om benen och vill inte nudda bommen. Sen är han lite tittig, eller asso rädd för olika hinder som är lite mer än ett vanlligt hinder. Och då kan det ta typ tvärstopp ca 5 meter innan. I det läget gäller det att han litar på ryttaren till 100%. Vilket han inte gör på mig ännu. Men det är ett förtroende man måste bygga upp tillsammans!

Detta är alltså det som jag kan säga som jag upplevt under de 3 månader jag har haft honom. Min syn på honom kommer nog verkligen försändras med tiden ;)

Såhär kan det gå när man nuddar bommen lite..

Kommentarer
Postat av: Natalie

Hahah, han är så söt! Dock ser det ut som att hovarna är kapade på bilden :D

2012-01-05 @ 17:42:18
URL: http://hakkila.blogg.se/
Postat av: carolin

haha hans teknik är han nog ensam om ;-) han är ju verkligen rädd om sig! Lycka till i framtiden med denna fina ponny!

2012-01-05 @ 19:33:26
URL: http://stallcarlsvik.blogg.se/
Postat av: sofia

Jag dör lite varje gång jag ser denna bilden, haha! Helt sjuukt vad han hoppar!

2012-01-05 @ 22:50:52
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Jag kommer nog aldrig glömma den där videon som bilden är tagen ifrån ;)

Enda sedan dess har jag varit fast i din blogg ;)



Det kommer verkligen bli sjukt kul att följa din och Chucks resa framöver :D

För om man inte vetat att du bara haft honom i tre månader så skulle man ju trott att du haft honom i kanske ett/två år, så bra jobbat!:D

2012-01-06 @ 01:46:38
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0