Att slå sin häst?

Jag tänker på detta varje gång jag är iväg och tävlar, varje gång jag ser ett ekipage så tänker jag på det här om HUR man behandlar sin häst. Speciellt när man är ute på tävlingar, om det är klubbhopppningar osv så tänker jag knappt på det alls eftersom där vet jag oftast hur hästen är och hur ryttaren brukar rida men när jag kommer ut på lokala, regionala tävlingar osv då börjar jag fundera.

Jag verkligen HATAR att slå till min häst på en tävlingsplats, jag skulle aldrig kunna göra det på marken, eller på framridningen, knappt att jag skulle klara av att göra det på framhoppningen eller banan. Det har hänt att jag gjort det en gång på en lokal och det var uddens superhelg när jag hoppade Chancy, hon stannade inte för att jag la henne fel, inte för att hindrerna var läskiga eller höga och inte för att hon hade ont utan hon stannade flera meter innan och sparkade mot skänkeln, var allmänt stoig! Vilket jag aldrig sett henne innan och då la jag till spöt två gånger om jag kommer ihåg rätt. 

Efter det så kände jag typ skuld mot hästen, men framförallt så skäms jag något enormt över att ens behöva göra det. Ni fattar? Någon av er kanske ibland har känt att vad ska folk tro om mig om jag rappar till min häst? Det gör i alla fall jag, inte för att jag skulle slå till Chuck eftersom att jag vet att om han stannar är det mitt fel(så länge det inte är vattenmatta). Men jag skulle skämmas om jag gjorde det, gud va lustig texten blev nu men ska förklara lite snabbt igen!

Jag vågar i princip aldrig sparka till hästen med skänklarna ordentligt, smälla till med spöt eller rida riktiga omhoppniongssvängar, för jag skäms! Jag kan inte ens rida och satsa ordentligt i omhoppningen för att jag är så rädd vad folk ska tänka och tycka om mig. I söndags så försökte jag och efter det så skämdes jag något enormt eftersom att jag nästan red in i ett annat hinder. Asso det är lite sjukt, men jag tror jag bryr mig för mycket om vad andra ska tycka..

När jag sitter och kollar på ett ekipage så tänker jag alltid på hur personen rider, stannar hästen så kollar jag alltid på hur ryttaren reagerar och hur hästen reagerar, det är alltför ofta folk slår till sina hästar när det från början är ryttaren som lägger hästen helt fel. Då kan jag få en syn på just den ryttaren att den gjorde si eller så. Likaså om ryttaren rider skitdåligt, t.ex i omhoppningen, gasar så att hästen nästan går omkull, svänger mot hinder där det i pricnip är omöjligt läge att hoppa osv. Det får mig också att se på den ryttaren lite annorlunda.
DÄREMOT älskar jag ryttare som tänker på hästen hela rundan. Om hästen stannar och blir stressad över att den gjort fel så klappar ryttaren lugnadne ner hästen och berättar att den inte gjort fel eftersom det var ryttaren själv som la hästen fel. Rider bra vägar och en schysst omhoppning men ändå går in på en bra tid. Shit dom personerna avgudar jag! Och det är ofast dom som vinner eftersom dom kommer felfritt oftast!

Sen så tycker jag såklart att man kan lägga till spöt någon gång om hästen är riktigt jävlig men att rappa till hästen stenhårt på rumpan en eller flera gånger det är i mina ögon aldrig rätt.
På träning kan man ta den delen, tycker inte man ska sitta och slå sin häst på träning heller men om man behöver säga till den ordentligt så gör det hellre på en träning än en tävling. Dessutom tycker jag att man kommer längre och blir bättre om man tänker på sin häst också och itne bara på att vinna, hästen kommer snabbare få ett förtroende för ryttaren om den andas ut och tänker "fine" istället för att rappa till den. Det kan jag lova!

Något jag behöver släppa är att rida pedant i omhoppningen, ska våga rida lite mer framåt och snävare svängar, får helt enkelt skita i vad folk tycker. Och sen måste jag också säga att jag tycker verkligen inte att jag är en av dom som rider superbra, men att sträva mot det kan man alltid?

Texten blev lite luddig men jag hoppas ni förstår hur jag tänker, NU vill jag höra era åsikter? Vad är okej att göra och vad är inte okej?

Här t.ex lägger jag till spöt en gång på rumpan och en gång på bogen, eftersom att han höll på såhär i ca 20 minuter(nej jag skojar inte). Men att slå och banka på honom i varje steg skulle sldrig få oss att komma framåt.. Jag menar idag hoppar han den på andra försöket!

Kommentarer
Postat av: Petra

jag håller helt klart med dig!



I videon tycker jag inte alls att du gör något fel med att du lägger till spöet 2 gånger. Du verkar vara väldigt lugn men bestämd och det är jättebra! Han såg lite rolig ut när han tillslut hoppade över haha :)

2012-04-11 @ 13:10:11
URL: http://alwaystry.blogg.se/
Postat av: Emeli

Helt rätt!

Det är jätteviktigt att man först kommer på VARFÖR hästen stannar eller går emot. Det är en sak om det är för att den bara trotsar. Men om den stannar för att den kommer fel på ett hinder så är det ju bara snällt av den att stanna, man undviker ju vad som hade kunnat bli mycket bättre olyckor när hästen stannar istället för att hoppa av.

2012-04-11 @ 16:24:01
URL: http://tillhast.wordpress.com
Postat av: Natalie

Jag håller med dig för det mesta men såhär ser jag på min situation:



Min häst är väldigt känslig psykiskt och är ofta rädd, sticker/kastar sig ganska ofta i panik, stannar, fryser fast av rädsla ute osvosvosv. Jag skulle ALDRIG få för mig att gå på med spöt på honom i dessa situationer för det skulle inte hjälpa oss öht. Däremot kan han vara lite ful ibland och lossas vara rädd för något, vägra gå fram och backa osv men det märks tydligt och då kan jag dutta till honom på rumpan en gång för att undvika tjaffs och att han ska utveckla det till något större som tillslut blir farligt (resa sig, sticka hem eller liknande.)



Min förra häst var en sent inriden c-ponny (islandskorsning, dom blir ofta rätt misslyckade i huvudet, säger det inte för att vara taskig på något sätt men det är min erfarenhet av isiskorsningar) som gick som hingst länge. Han var såklart inriden av barn och hela han var allmänt kaos till en början. Han kunde verkligen fulstanna för att han inte hade någon lust, även om hindret var lågt och han kom helt rätt. Han kunde även hoppa > 1 meter även om han kom fel om han hade en bra dag. Han kunde även stanna och vägra gå, då ofta vid utgången till ridbanan och han var ett rent helvete att rida ut på rent utsagt. Det fanns en väg han VÄGRADE gå på men red man rundan baklänges så gick det hur bra som helst. Han var världens säkraste häst i skogen och vi jagade ofta älgar och rådjur i full galopp. Honom kunde jag absolut tillrättavisa med spö lite lätt på bogen eller rumpan men ALDRIG slå. Jag mår så fruktansvärt dåligt när folk höjer handen och tar i för kung och fosterland och slår hästen med spöt eller drar ut bena så långt det går och sparkar med sporrar.



Min nuvarande är väl inte jättekänslig för skänkeln och jag erkänner att det kan bli lätta ponnysparkar på honom när han fånar sig och vägrar gå fram eller i ren frustration (från min sida, vet att det är fel) när han fryser fast ute och det är risk för en olycka eller liknande (typ om han stannar på vägen eller så) men då har jag inte sporrar.



Jag kan rida med sporrar hemma men då behöver jag bara trycka lite lätt så går han fram och det tycker jag ska räcka. Går dom inte fram hemma trots sporrar så ska man inte byta ut dom mot skarpare och ta till ett spö utan det finns bra mycket bättre sätt att få fram en häst.



Blev väldigt luddigt men jag är nyvaken haha!

2012-04-12 @ 12:20:36
URL: http://nataliehakkila.blogg.se/
Postat av: Johanna

lagom är alltid bäst det får aldrig bli för mycket det är bra att ha ett spö i vissa lägen för att antingen hjälpa eller för att visa sig mer bestämd på hur man vill att ponnyn eller hästen ska reaagera.

som min ponny t.ex. när det blir högre upp mot 110 120 då behöver hon kanske hjälp vid första eller andra hindret att det är där hon ska hoppa av och då kan jag lägga tilll spöt och nästa gång får vi ett mycket bättre språng, men som sagt det ska vara med måtta och på dom rätta ställen inte varje nång man rider emot eller varje gång dom gör minsta fel



bra skrivet btw!

2012-04-12 @ 13:25:45
URL: http://ponnydynamit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0