Svar på fråga - vad är en dressyrhäst?

Från Johanna
Bara så du vet så ska du vara glad att han rullar sig varje dag. Det visar på en trygg och harmonisk häst! :)
Och sen skrev du att dressyr bara är roligt på en dressyrhäst. Vad är det som avgör om hästen är en dressyrhäst eller inte enligt dig?

Svar: Jag har hört att hästar som rullar sig ofta trivs, så det är nog bra. Sen om det är 100% sant vet jag inte. Men tänk er varje dag komma in till en helsvart häst istället för en svart vit? Men förstår hur du tänker!

Och den andra frågan, jag tror jag uttryckte mig lite kort och konstigt. Jag gillar att rida dressyr även på Chuck de dagarna det går bra. Så vi kan säga att jag gillar att rida dressyr när det går bra. Tycker aldrig det är riktigt roligt att sitta och nöta en timme på en häst som totalvägrar.. men dom smällarna får man ta ibland.

Men till frågan, en dressyrhäst från min syn är en häst som GILLAR det. Det finns dressyrhästar på våran ridskola. Ponnyn jag red innan -Rhona- är en riktig dressyrstjärna och hon tycker det är kul. Medans om man tar Shaggy, han KAN men han slipper helst. Då ser jag mer honom som en allroundhäst.
Vad ludddigt det blev, men jag vet egentligen inte vad en dressyrhäst är.. haha. Jag kanske inte tycket att Ninja la silla är en dressyrhäst om man säger så.. Sen beror det på vilken nivå man menar, ska du upp i nivå måste den även ha gång osv. Hoppas du/ni fattar vad jag menar.

Vad tycker DU är en dressyrhäst?


foto: http://almasfoton.blogg.se/
foto: http://emmahellgrenn.blogg.se/

Kommentarer
Postat av: Henny - blogg om livet med hästar på nybyggd gård!

SV: det är inte alltid så lätt att komma igåg allt! ;) Ja, det vore superkul!! :D

2012-05-16 @ 10:37:54
URL: http://hennyvinlof.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tack för svaret :) själv tycker jag alla hästar är hästar haha, och beroende på vad har används mest till är dom hopp eller dressyrhästar. Men det finns ingen hopphäst som inte kan bli en dressyrhäst och tvärt om. Se bara på Ulla Håkanssons Ajax! Men du har väl rätt i de du säger, en häst som vägrar ut sig i 60 cm är knappast en hopphäst.

2012-05-16 @ 11:15:20
Postat av: Vendela

Sv: Kul att du svarade!;) Tycker det är intressant det där med stam, importhästar och deras bakgrund o så. Min förra häst kom också från Östragårdens Ponnystall, dock köpte inte jag henne därfifrån, och innan dess från ett Tyskt stuteri. Hon hade en märkning, ett typ "M" och födelseår på rumpan, något du känner igen?:)

Hennes stam:

Dornada

f.2003

e. DiCaprio

u. Hauptstutbuch Nordquelle

ee. Da Capo

ue. Elite Nordstrom



De kanske är släkt längre tillbaka xD Eller så var det bara en slump att de kom från Tyskland och Östragårdens Ponnystall båda två:)



2012-05-16 @ 13:21:15
URL: http://teamnyrk.blogg.se/
Postat av: Lovise Casserstedt

Ursnygg ponny du har! =)

2012-05-16 @ 16:20:41
URL: http://www.lovisec.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0