Motivation?

Nu har jag faktiskt börjat fundera på allvar det här med skolan. Vissa tror säkert att jag har ganska bra betyg, vissa att jag är en i mängden och vissa att jag har dåliga. Så några kanske blir förvånade när jag säger att jag har vääldigt dåliga betyg. FÖR MIG! Jag har inga svårigheter i skolan eller svårt att hänga med eller förstå, jag är bara helt enkelt för lat. Men idag, sista terminen i nian kände jag att jag faktiskt borde gjort bättre ifrån mig. Om jag fick välja att göra om EN sak i mitt liv skulle jag vilja gå om 7an till 9an och verkligen försöka åtminstonde.

Jag riktigt skäms över mina betyg, ja jag är godkänd i alla ämnen och har flera vg men när jag VET att jag skulle kunna så mycket mycket bättre så får jag riktigt skuldkänslor på mig själv. Jag har kastat bort hela 3 år av mitt liv åt att sitta fastklistrad vid datorn och springa ute halva nätterna med mina vänner. Och när jag satt mig för att plugga så slutar det med att jag gör något helt annat. Varför?
Jag har i alla fall bestämt att från och med NU ska jag lägga ner resten av min tid till att faktiskt göra allt som jag kan. Det kommer bli kämpigt eftersom jag oftast varit "borta" på genomgångar osv. Men jag tänker inte fortsätta såhär, för nu fattar jag verkligen vad det innebär.

Jag bara undrar, är det någon av ni som har ett bra tips på att hitta motivationen till att plugga? Att lägga ner några timmar varje dag till skolböckerna och skita i allt annat för en stund. Har ni ett bra tips ge det till mig, för jag tänker inte asta bort min skolgång såhär. Det är ändå bara 3 läsår och en halv termin kvar, sen är skolan slut.
Hjälp mig att hitta min motivation..
image description
lisa, maryam, sofies FU-finger, jag

Kommentarer
Postat av: EmelieSvensson

Läskigt att du just beskrev mitt liv?! Vänta på den, den har bara gått och gömt sig, den kommer snart fram :)

2012-03-14 @ 21:29:37
URL: http://ponnygodis.shapemeup.se
Postat av: Johanna Grant

Jag känner igen det där. Jag har otroligt lätt för mig och gled igenom högstadiet som ingenting egentligen. Jag hade absolut inte värdsbäst betyg men huvudsaken är att jag kom in på den linje jag vill gå. För det är nu det gäller. Nu sätter du grunden för vad du kommer kunna jobba som i framtiden. Ångra inte alla roliga utekvällar du haft eller alla roliga kvällar framför datorn även om man nu skulle kunna berskära ner datortiden till en tiondel och fortfarande ha hunnit göra en massa på datorn. Försök hitta motivation till gymnasiet för annars står du där en dag och inte kommer in på någon utbildning du vill gå och ångrar att du aldrig kämpade lite extra, för det är då det gäller.

2012-03-14 @ 22:20:57
URL: http://johannagrant.se
Postat av: Elin - En hästblogg med en otrolig sköthäst

Jag är likadan som dig, försöker plugga men det blir alltid dagen innan eller samma dag som läxan/provet ska göras, behöver också någon sorts push på mig så jag gör läxorna och inte fastnar framför datorn .. ;)

2012-03-14 @ 22:42:22
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Guuz!

Jag kjänner igjen mig... jag har slutat på skolan för jag hadde ingen motivation att alls. Men jag ska börja på skolan till hösten, då ska jag gå 1år med hästar och bo på skolan! Stå på, du klarar det Caroline. Jag vet att du gör det. Jag ser nu hur mycket jag saknar att sitta på skolan att lära. Men ska bli bra att börja skolan igen. Jag vet att du kommer till att klara dig, bara inte gör som mig och hoppa ur skolan. Det är inte så väldigt bra. (tack for din underbara blogg Caroline! Jag bara älskar den!)

2012-03-15 @ 00:09:15
URL: http://zirkeline.blogg.no
Postat av: Elina

Men om man tänker krasst: Det enda betygen från högstadiet är till för är att söka in till gymnasiet. Det är betygen från gymnasiet som räknas i framtiden, så där är det värt att lägga krut, högstadiet kan man ägna åt annat än att plugga stenhårt!

2012-03-15 @ 11:03:04
Postat av: Johanna

Ett bra tips är att skaffa en morot till sig själv! Jag är väldigt matglad så jag brukar köra på en timme plugg, annars ingen middag. Funkar riktigt bra faktiskt! Man ska inte bara göra det, man ska vilja det också!

2012-03-15 @ 15:11:57
Postat av: Alice

Nu i höstas när jag började gymnasiet och naturlinjen så trodde jag att jag skulle dö, det var så sjukt mycket matte att jag inte trodde jag skulle klara det ( och jag hade ändå typ VG+ innan..) men grejen var ju att jag inte heller var van att plugga har liksom aldrig behövt det nånsin innan men när jag fick ett D på vårt första matteprov, som motsvarar ungefär G+, så kände jag at t det var ett betyg som jag verkligen inte skulle kunna stå för om det skulle påverka mig senare i livet, och med det nya skolsystemet gör verkligen att ALLA resultat man gör räknas. så jag började åtminstone göra alla blandade uppgifter innan proven och mest av allt försökte jag intala mig att det var kul! På det andra provet fick jag ett C och sen fortsatte det åt det hållet och i slutbetyg på den kursen fick jag B med A i hälften av avsnitten, matte blev liksom helt plötsligt ett roligt ämne bara för att jag jobbade med det och förstod vad jag gjorde vilket jag inte gjort om jag inte pluggat! Så gör typ kanske lättare uppgifter så det verkligen flyter på och känns lätt och kul, då blir det lätt att göra dom svårare uppgifterna och så känner man sig smart sen haha ;)

2012-03-15 @ 16:50:00
Postat av: Anonym

Tänk " det är intressant, jag tycker det är kul, det är intressant, jag tycker det är kul....osv. " funkar för mig!

2012-03-15 @ 17:10:04
Postat av: Matilda

Hm... Något som kan hjälpa dig. Jag tror att det kan vara bra som någon nämnde ovan: att ha en "morot". Fast jag vet inte riktigt om jag gillar "hoppa över maten" idén. Men däremot att du bestämmer en grej som du SÅÅÅ gärna vill ha. OM du lyckas med ditt mål med de och de betygen, DÅ får du köpa den. Detta sporrar när det är som värst.



Jag själv hade inga problem med betygen (vilket du inte har heller. Att bli godkänd i allt är super. Blir det högre i vissa är det ett plus), dock hade allt kört ihop sig i nian och jag satte själv en enorm betygspress på mig själv. Vi hade bytt 7 lärare tror jag och HT i 9an var som att glida på en räkmacka. Man skrattade åt de som sagt att nian var hemsk. Det var ju ingenting. Men det visade sig att det var en mängd kurser vi skulle gjort men som inte blivit av pga. alla lärarbyten. Så ALLT kom på vårterminen. Det vi skulle fördelat över året kom i en enda tjock smet. Det var ett rent helvete! Jag grät de flesta kvällar. Pressen var tyngre än någonsin och mina axlar bar inte, de orkade inte. Det enda jag gjorde var att gå i skolan, åka hem och plugga, sova. Sedan började visan om igen. Kunde knappt vara i stallet alls och jag mådde inte alls bra. Jag var inte mig själv.



Slutade trots allt med 5MVG, 4G och resten VG. Vilket är väldigt bra betyg och jag kom in på alla gymnasium jag valt. Så det lönar sig att slita, dock så måste man försöka komma ihåg sig själv när det är som värst. För skolan är inte allt och man SKA helt enkelt inte pressa sig som jag gjorde då. För då mår man skit, okej? Men bestäm att det ämnet ska jag försöka få VG i också ger du dig sjutton på att du ska ha det. :) Försök vara nogrann och häng med på lektionerna.



Ett till tips:

Jag hatade fysik när jag gick i 7-8an. Men så fick min mamma mig att tänka om. Sa att jag verkligen skulle försöka sätta mig in i hur allt fungerade, ställa frågor och sådär. Se det som om det var intressant. Och helt sjukt nog fungerade det! Det blev ett av mina favoritämnen till och med. :) Så inställningen är guld, finns den så går det.



Sedan är det bara till att försöka rensa bort onödiga saker som TVn, datorn osv. Det är så ruskigt lätt att slinka dit. Och de där 20 minutrarna som man skulle tillbringa där blev visst 2 timmar. Känner du igen dig? :) Man får helt enkelt förbjuda sig själv och vara stenhård. Gör upp ett schema där du skriver att du ska plugga en timme av ett visst ämne den dagen. och när det är klart får du sitta vid datorn/TVn. Det går inte att göra det man vill först, då är det för svårt att gå därifrån.



Hoppas att du fick några idéer i alla fall. Kram och LYCKA TILL! :)

2012-03-17 @ 18:17:56
URL: http://hundlif.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0