Läsarfrågor

Från Emma:
Vem är den kändaste, eller den som har kommit längst inom ridsporten som du känner? hopp eller dressyr spelar ingen roll :) ta gärna upp detta som ett inlägg :D

Svar:
Oj, jag har verkligen ingen aning. Alltså längst inom ridsporten som jag känner.. Nej nu vet jag! Jag kanske inte känner henne jättebra men vi har träffats några gånger. Det är i alla fall Amanda Eriksson som jag tycker har kommit riktigt långt med sina hästar. Hon är lika gammal som mig, alltså 15/16 år och har redan tävlat i globen och upp till 140 med sina hästar. Det kallar jag grymt!


Från Sara:
Hej! Jag har en fråga som jag hoppas att du kan svara på :) Vet du vad det gör för skillnad om man tar bort noshrimman på tränset? Har alltid undrat men aldrig fått något vettigt svar... Ger det någon speciell inverkan på hästen? Svara gärna i bloggen! :)

Svar: Jadu, jag är faktiskt inget proffs på det där med nosgrimmor men det JAG har hört är att achennosgrimman är den allra vanligaste och den nosgrimman dom flesta rider på. Dom som inte rider med den kanske har en häst som inte funkar på det eller helt enkelt funkar bättre på någon annan.
Pullarnosgrimma kan man ha på lite starkare hästar, och remontnosgrimma är väldigt bra på unga hästar då den håller bettet bättre på plats och inte trycker på tänderna. Detta är det jag har lärt mig i alla fall men det där med nosgrimmor är en stor djungel. Så jag kanske inte är bäste personen att fråga. 
Att ta bort nosgrimman vet jag faktiskt inte. Det kanske blir lite mer "ojämnt" osv i munnen.. men jag har ingen aning! Om hästen fått skav av sin nosgrimma kan man testa att ta bort den ett tag. Men om det har någon speciell funktion, INGEN ANING!

Kommentarer
Postat av: Amanda

Egentligen så handlar det nog mest om att hålla ihop truten så att hästen inte kan ta bettet lika lätt ;)

2012-06-24 @ 13:24:40
URL: http://amandahed.blogg.se
Postat av: Johanna

Nosgrimmors inverkar är VERKLIGEN ett område som folk med ansvar för en häst borde veta mer inom. En spänd Aachengrimma trycker in kinderna i munnen och samtidigt stänger tänderna så hästen tvingas bita sig i kinderna vilket medför stora sår och obehag. En pullargrimma kan även medföra en näst intill klastrofobisk känsla, samt ett stort tryck på tänder och laner då det hissar bettet. En LÖST spänd remont (fyra stående fingrar på nosryggen) som sitter tillräckligt långt ner och inte stör bettet, är den ända nosgrimman som inte leder till obehag och skador. Det förnuftigaste är däremot att rida helt utan nosgrimma.

2012-06-24 @ 13:35:47
Postat av: Johanna

Nosgrimmors inverkar är VERKLIGEN ett område som folk med ansvar för en häst borde veta mer inom. En spänd Aachengrimma trycker in kinderna i munnen och samtidigt stänger tänderna så hästen tvingas bita sig i kinderna vilket medför stora sår och obehag. En pullargrimma kan även medföra en näst intill klastrofobisk känsla, samt ett stort tryck på tänder och laner då det hissar bettet. En LÖST spänd remont (fyra stående fingrar på nosryggen) som sitter tillräckligt långt ner och inte stör bettet, är den ända nosgrimman som inte leder till obehag och skador. Det förnuftigaste är däremot att rida helt utan nosgrimma.

2012-06-24 @ 13:35:49
Postat av: Ella

Och inom dressyren, vem är den kändaste/kommit längst du känner? :)

2012-06-24 @ 15:42:48
Postat av: Ella

Och inom dressyren, vem är den kändaste/ kommit längst du känner? :)

2012-06-24 @ 15:44:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0