Hästsporten är utsatt och kommer alltid att vara?

Jag har aldrig velat lägga speciellt mycket energi på att ändra synen på hästsporten. Ända sedan jag var liten har hästar varit töntigt och jag har sett det som en liten sport då det alltid bara varit jag av mina vänner som ridit. Aldrig kunnat kolla på hästtävlingar på TV och så vidare. Det är så jag är uppväxt och i bakhuvudet kommer jag alltid ha med mig att våran sport är liten och att vi inte behöver synas elller höras.

Men nu senaste åren har jag insett att våran sport är inte alls så liten, snarare en utav dom största i Sverige och hela världen. Men ändå har jag inte brytt mig om alla påhopp våran sport får. Man är ändå så van vid det här laget att man låter det vara.
När jag NU insett vad VÅRAN sport utsätts för varje dag har jag börjat tänka om, ska jag verkligen låta skiten fortsätta? Ska våran sport få tryckas ner såhär mycket?

Jag menar inte bara att vi inte får någon plats i media eller att folk hånar våran sport. Jag vill lägga in delen med misshandel av djur. Jag kan inte vara någon säker källa nu och orkar inte söka upp detta men jag kan utifrån mina egna erfarenheter säga att hästar är nog det djur som misshandlas mest här i Sverige. Jag hör och ser på nyheter osv att hundar, katter osv blir misshandlade/dödade. Men de antal gånger jag sett likadana saker om hästar är mer än 4 gånger så mycket som alla andra djur tillsammans!

Det är misshandel mot djur, mord på djur och framförallt sexuella övergrepp mot djur - våra underbara hästar!
Det har hänt för inte alls länge sedan(någon vecka) i ett stall väldigt nära här. Och det händer överallt i Sverige varje dag. Folk vågar inte släppa ut sina hästar på nätterna, vågar inte gå ifrån stallet för tidigt osv. Är det så det ska vara? Jag blir så arg och ledsen över att det faktiskt är såhär. Det är riktat mot både hästarna och mot våran sport. I vissa fall är det personer som dödar topphästar för att dom inte tycker om våran sport. Och detta gör mig nåågot otroligt ARG!

Har under flera veckor tänkt på hur det skulle varit om Polisen tagit det på ett större allvar.. Dom verkar inte lägga ner någon större energi på detta. Hästar är individer, precis som vi är och har lika mycket rätt att leva som vi har!

Jag är rädd varje dag att något skulle hända min egna bäbis, även om han gåt inne på nätterna och är under uppsyn i hagen på dagarna så är jag rädd. Att tänka att se HONOM i hagen helt ihjälskuren. Kan inte ens tänka på det.. Dom ögonen.

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Började med tänka på det för några dagar sedan. Helt sjukt egentligen. Om nu de här personerna har något imot våran sport ,varför? Tycker dem det är djurmisshandel att rida på hästar?Hur tänker dem då när de gör övergrepp på hästen och dödar dem?

En person hade förslaget att det kan vara invandrare( inget menat mot alla invandrare utan bara de som är riktigt troende) Att de kanske har i sin religion att skära djur. Låter helt sjukt men vi vet ju inte....

Sen har jag hört att det för de mesta är ston detta händer på därför går nog våra bäbisar lite säkrare men man vet ju inte. sen ska det ju inte behöva drabba de små stona heller såklart! :((

2012-06-12 @ 22:53:18
URL: http://jennifersandbergg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0