Betsla upp, varför inte?

Frågan jag har fått undrar varför jag inte testar att betsla upp Chuck. Inte många som har frågat men det har trillat in ibland och jag förstår verkligen att ni undrar.
Att betsla upp en häst betyder inte att man inte har koll på hästen eller att man rider dåligt, för vissa hästar behöver starkare hjälper än andra och det går inte alltid att ändra på.

Jag tycker det är fullkomligt onödigt att ha jättestarka bett på en häst som inte ens är stark/pigg. Har faktiskt sett personer som rider med t.ex pelham för att dom tycker det är häftigt. Det ända jag tycker är häftigt är att se 2 individer jobba tillsammans och inte mot varandra varesig dom har hackamore eller pessoabett. 
Sen finns det dom hästarna som går att få lugna, som man kanske behöver betsla upp någon gång för att sedan rida på vanligt bett. Visst det jobbet kan vara jobbigt för ryttaren men i slutänden tror jag verkligen att man känner "shit jag fixade det".

Så nu till frågan varför jag INTE betslar upp Chuck.
För några månader sedan så tänkte jag betsla upp honom, så jag gick och köpte ett kimblewickbett. Red med det och han funkade toppen på det. Helt annan häst med det bettet. Testade även att "hoppa" honom på det en gång, vilket gick rent åt skogen. Han förstod varken ut eller in och visste inte alls vad han skulle göra. Detta var innan jag tränade för Mats.
Nu har jag fått så mycket förklarat av min tränare att jag inte i första taget tänker betsla upp honom. Visst att jag rider med mitt kimblewick ute i skogen och så ibland, men i hoppningen menar jag nu.

Hade jag sett Chuck ute på tävlingsbanan med någon annan hade jag direkt tänkt, men shit sätt ett skarpare bett på honom, men det är inte så enkelt. När jag har för mycket kontroll vet han inte vad han sla göra. Han är en egen individ och för att han ska ställa upp för mig måste han få ta egna beslut. Han är kaxig i vissa lägen, men tar jag över är han inte speciellt stor längre, då blir hinderna helt plötsligt något omöjligt för honom och han ballar ur. Att han är sjukt stark och att det vissa gånger ser förjävligt ut det får jag ta. Första gången jag hoppade med detta bettet som är ett vanligt rakt bett så blev han osäker för att jag hade för mycket koll på honom, tänk då med ett ännu starkare bett. Han är superkänslig samtidigt som han ignorerar bettet. Ena stunden PÅ andra stunden AV.

Det är så svårt att förklara men jag hoppas ni förstår? HUR är era hästar, vad har ni för bett?

Kommentarer
Postat av: Amanda

Håller med dig! Det är svårt att hitta något som inte är för milt och inte för skarpt, det är oftast antingen eller.
Jag har en ponny som jag inte har haft så länge som är ganska stark. Men just nu hoppar vi bara mindre hinder och inte så långa banor. Då går det bra på ett enkelbett - han är stark men jag kan oftast hålla i honom, men sedan när vi ska börja hoppa mer på "riktigt" så kommer jag att få sätta på ett lite starkare bett för att få mer kontroll:-)

2012-06-29 @ 11:04:34
Postat av: Fanny

Jag har ett vanligt tredelat på min ponny. Jag äger inget annat bett heller. Han funkar bra på det i alla lägen!

Så jag tycker att man ska fixa kommunikationen mellan häst och ryttare innan man lägger en massa skrot på dem. För annars blir det lätt en ond cirkel att man behöver betsla upp mer och mer. Har sett det på en ridskolehäst. Till sist stod hon där med ett pelham i munnen och jag skulle ta henne på en hoppträning. Och nog var hon het som bara den. Men jag vägrade dra i munnen då jag hade sett vilka sår hon hade fått av att nån ridskoleunge hade ridit henne. Sedan började en duktig ryttare rida henne på ett vanligt tredelat och hon funkade hur bra som helst. Hon var bara missförstådd och passade inte som ridskolehäst. (Hörde kanske inte riktigt hit nu men). :)

2012-06-29 @ 11:06:04
URL: http://andantes.blogg.se
Postat av: Agnes

Jag känner igen min ponny lite i Chuck, han är också stark och känslig men med ett skarpt bett så plockar jag bort för mycket galopp och får för mycket kontroll. Vi har testat jättemånga bett och han trivs bäst på tredelat :)
Bra skrivet!

2012-06-29 @ 11:17:39
URL: http://agnescrone.blogg.se
Postat av: Fanny

sv; hihi, varsågod! Älskar din blogg! :D

2012-06-29 @ 11:46:18
URL: http://andantes.blogg.se
Postat av: Jonna

Din blogg är den bästa jag läst , du kommer komma långt !

2012-06-29 @ 12:03:11
Postat av: Alice

Har du prövat att rida med ett smalare tränsbett? Nova funkar toppen på ett smalt två delat, super känslig och lydig :)

2012-06-29 @ 12:03:41
URL: http://alvidaochalice.blogg.se
Postat av: Disa

Jag har ett vanligt tredelat på Empan (du vet nog vem hästen är, hon stod på KBF förra vintern) och hon funkar jättebra på det bettet :)

Svar: Hej! Man kan inte kommentera på din blogg så får svara här och hoppas att du ser det! :) Jag kommer ihåg henne, superfin ponny verkligen! Red henne en gång och hon bockade av mig ;) haha (vi hade gymkhana)
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-06-29 @ 12:44:07
URL: http://ponnynempan.blogg.se
Postat av: wilhelmina

Innan hade jag 2 delat pellham på min medryttarponny, det funkade sådär, jag vågade inte ta i honom för jag var rädd att han skulle få ont och han var väldigt stark. Men sen ville jag tävla dressyr så vi testade med ett vanligt ganska tjockt 2 delat(man får ju inte ha pellham på dressyr).Han funkade mycket bättre på vanligt så nu har han alltid det!:) Hoppas du fattar!;)

2012-06-29 @ 13:10:55
Postat av: Amanda

min ponny är också lite som du beskriver chuck, ena sekunden så är hon svinstark och lyssnar inte och nästa är hon jätte känslig. Jag rider ut på pelham och hoppar även på det, i dressyren så växlar jag mellan pluppbett, novabett och vanligt tredelat :)

2012-06-29 @ 14:34:21
URL: http://amandahed.blogg.se
Postat av: Emelie Jansson

Håller med dig, vet själv hur det är, hade lite samma "problem" med min fjording... Han går verkligen asbra på ett vanligt rakt pelham, då går han svänga mycket tvärare osv, MEN han HOPPAR mycket bättre nrä jag rider med vanliga tränsbettet, han behöver som du beskriver Chuck, få ta tag lite i bettet och "dra iväg" mot hindrena, han är lite kaxig liksom. Och när han blir lite dragig osv så får jag verkligen trycka för kung och fosterland för att kunna rida korta omhoppningssvängar, MEN då håller han trycket och hoppar utan att tveka när man får till dom svängarna och han är så pass framåt/stark.

Har också haft folk som frågat varför jag inte rider honom på pelhamet då det ser trevligare ut än på tränsbettet. Svaret är att det endast SER trevligare ut, men det känns inte trevligare direkt.

Hehe, känner att det blev lite mycket text nu (a)

2012-06-29 @ 16:04:08
URL: http://fjordyy.se/
Postat av: Caroline

Jag använder mig av ett hackamore på båda mina hästar :)

2012-06-29 @ 19:47:25
URL: http://www.ponnitjejens.blogg.se
Postat av: Karro

Det låter lite som min förra häst, hon var otroligt känslig i munnen men så fort vi skulle tex hoppa så bara tog hon bettet och lyssnade nada. Brukade alltid rida på ett 3-delat bridongbett men hade kimblewick på henne till och från. Men det kändes inte rätt, hon bara stängde av. Visst, jag hade kontroll men på helt fel grunder. Det tog bort gnistan vid ridningen och hon gick helt klart bäst på det 3-delade. Vet inte varför jag skriver det här till dig men, haha!

2012-06-29 @ 21:13:54
URL: http://www.karolinawiholm.blogg.se
Postat av: Jennifer

Min ponny Blackis är så pigg så det går inte beskriva. Ridningen som på marken. Mina tränare har knappt klarat av och hålla honom och då ska lilla jag på 50 kg sitta kvar. Eftersom att han var så starkt tog vi ett pessoa bett på han (dock med ett delta på för att milda effekten) Han fungerade super på det. Han var fortfarande pigg men jag behövde bara ta lite lite i han. Därför förstår jag inte varför alla är imot det bettet? Klart att ingen nybörjare ska rida med det. Men så är det väll med alla starkare bett? Så jag rider hellre med pessoa än att behöva slita och dra min ponny i munnen.
När Blackis ändå gick så bra på det så var det ingen fara att använda det.

Nu har vi dock betslat ner till ett vanligt tredelat. Både för att jag inte gillar NÅGOT starkt bett. Men också för att vi börjat lära känna varandra och jag vet hur jag ska hålla honom.

Men ett tips är att ialla fall att testa rida med pessoa och skita i vad folk säger.Det är inget dåligt bett med en bra ryttare men det kan bli ett dåligt bett med en lite sämre ryttare.
Sen är det ju klart att alla hästar gillar att gå på de!
Men med lätta händer fungerar min häst super på de! :)
Han är också lite känslig i munnen och hur het som helst!

2012-06-29 @ 21:45:27
URL: http://jennifersandbergg.blogg.se
Postat av: Karro

SV: Ja, det är fullt möjligt, min häst trivdes väldigt bra på det iallafall :)

2012-06-29 @ 22:17:21
URL: http://www.karolinawiholm.blogg.se
Postat av: Johanna

min ponny är likadan! så otroligt känslig för förändringar, spänningar mm, även om han inte är så känslig för hjälperna. man får helt enkelt ta det, och dom som måste ha åsikter ångrar sig nog när man står med den gulblåa rosetten!

2012-06-30 @ 10:36:46
Postat av: Liza

jag rider min ponny på kimblewick ganska ofta, det är det hon trivs bäst på (: har det vid uteritt och ibland även vid markarbetet/dressyren eftersom hon blir mer avslappnad då, går fram bättre till better och jag kan vara mycket lättare i handen. har provat det på henne i hoppningen och det funkar inte alls ! hon blir alldeles för "osäker" då och hoppar inte upp sig alls bra ! där funkar det bäst med vanligt tredelat. alla är ju olika och det gäller ju att anpassa sig efter hästen (:

2012-06-30 @ 11:44:52
URL: http://lizaspawnies.blogspot.com
Postat av: emelie

sv: haha, va roligt! nej men jag förstår verkligen ditt inlägg här, det du skriver eftersom jag har lite samma "Problem" som sagt! tycker folk inte ska bry sig om vad andra har för bett på sina ponnyer/hästar, dom vet uppenbarligen vad sina egna djur funkar bäst på :) och som sagt, känslan kan vara helt annorlunda mot utseendet :)

2012-06-30 @ 12:37:52
URL: http://fjordyy.webblogg.se
Postat av: Malou Kastman

Du har precis beskrivit hur min ponny är i detalj ungefär.. haha! Hon är precis som chuck! Jag har testat att betsla upp henne en gång när jag hoppade för kanske 2 år sedan, hon flippade ur totalt, visste varken ut eller in och gick mer uppåt än framåt. Även om hon är så fruktansvärt pigg och framåt så fungerar hon bäst på vanligt snällt bett. Sen är hon precis som du säger, av och på, ena stunden har man knappt något i handen och andra stunden så är hon stark och ligger på.

Men det är på detta hon har fungerat bäst på så då är det självklart detta vi kör på! det ska ju kännas bra :)

2012-07-01 @ 02:13:23
URL: http://maloukastman.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0