Åsiktsinlägg - TRAV

Fick önskan om att skriva mina åsikter om trav. Och jag kan säga såhär mina åsikter om trav är inte speciellt stora, för jag vet i princip INGET om trav och kan därför inte sätta någon åsikt på det.

Jag tycker att VISSA behandlar sina travhästar som skit medans vissa behandlar dom som om det vore deras egna barn. Och precis så är det även i ridsporten, vissa hästar behandlar dåligt och vissa bra. 
T.ex när jag och min förra klass var på besök här på Kalmar travet så skrittade dom varken fram eller av hästarna, dom fixade hästarna i stallet satte på all utrustning, vagn osv och sen ut på banan direkt. Då var en av mina tankar, varför skrittar dom inte fram och av dom, värmer upp dom osv. Och säkerhetsfrågan.. sätta på vagnen INNE i en träng stallgågn var för mig helt sjukt. Men det var kanske bara med dessa personer som det var så och det behöver inte se ut så i resten av sverige bara för att det gjorde det då.

Jag vet att vissa tar lång tid på sig att värma upp hästarna, går med dom utan vagn länge och travar igång dom med vagnen lugnt osv. Jag vet även dom som rider sina travhästar flera dagar i veckan för att dom ska kunna bilda flera muskler som inte travhästarna använder annars. Jag vet dom som låter sina hästar gå i skrittmaskin fler dagar i veckan för att få bra träning och muskelsättning. Ja det finns massor av bra exempel, men också många dåliga!

Sen är det många som säger att travhästar är omusklade osv. Men tänk då på det viset att travhästarna har kanske mer muskler där dom behöver sina muskler medans ridhästar har mer muskler på dom ställen dom behöver sina muskler.

Sen får man också tänka på att travhästen är skapt för att trava, den skulle nog aldrig ställa upp på alla dessa lopp om den inte tyckte det var roligt. Elit travhästar har nog en tävlingsinstinkt av stål och älskar att springa och visa upp sig precis som våra hästar älskar att visa upp sig på hopp/dressyr tävlingar. 
Så min åsikt om trav är, så länge man behandlar djuren rätt och med respekt så tycker jag inget dåligt om det.

SEN måste jag säga att hela denna grejen med att tävla på trav, på hästar det är skit. Jag tycker inte det borde finnas, att satsa pengar på en häst osv. Det kan få vissa att pressa sina hästar så mycket att dom knappt klarar mer. Men som sagt, förutom detta har jag inget emot trav! Vad säger ni läsare?
Bilderna är tagna från google

Kommentarer
Postat av: Emilia

Jag är uppväxt med trav och har varit på många tävlingar i flera länder. Det finns ungefär lika många idioter inom travet som innom hoppningen, då jag är väldigt intresserad av det också. Alltså, det finns torskar överallt! Tyvär, men det verkar tyvär hålla sporterna till....

Du nämner det om fram och avskrittning och vi (mamma och pappa) brukar alltid gå med dem först och så sen värma de lungt, trav några varv så dom blir varma men inte dö trötta.

Jag tycker det är så tråkigt att vissa i en hästsport hatar andra i en annan hästsport för alla har ändå samma intresse - HÄSTAR, det är därför man håller på! Det är så drygt när vissa klankar ner på andra genom okunskap... Sånnt är inte kul och jag kan mycket väl förtså DINA åsikter. Du framför dom på ett bra sätt! :)

Btw, Chuck, han är så jäkla fin! :)

2012-07-12 @ 21:47:31
URL: http://macamonkey.blogg.se
Postat av: Frida

Jag tycker precis som du. Travsporten är en hästsport precis som alla andra, och så länge hästarna mår bra och behandlas bra, vad är det då som är fel med den? Varför skulle en travhäst lida mer än vad en annan tävlingshäst gör? Det sliter väl inte mer på benen att trava fort så in i helvete än att hoppa hinder närmare 2m i höjd?

Nja, jag tycker att människor har blivit så trångsynta när det gäller trav och travare. Hästarna är framavlade för att prestera bra i en viss grej, och så är det med alla grenar inom hästsport. Att människor tycker det är mer okej att tävla i en viss sport jämfört med en annan tycker jag är helt ologiskt.

2012-07-12 @ 22:08:30
URL: http://ryttarefrida.blogg.se
Postat av: Malin

Jag håller med dig! Men jag hatar när vissa pressar hästarna super mycket bara för att vinna pengar. Det kanske skulle bli samma sak om man kunde satsa pengar på tex hoppning. Då kanske hoppryttarna skulle pressa sina hästar mer om vinstpengarna var mycket högre. Eller jag vet inte, pengarna kanske är lika.. Jag kan inget om trav. ;)

2012-07-12 @ 22:41:25
URL: http://malinottenback.blogg.se
Postat av: Felicia

Jag håller med dig sådär... Jaa alla tycker olika men jag tycker det är fel att börja tävla en häst/ponny i sån ung ålder som dom på travet gör! Mamma sa att dom börjar tävla med dom i 2-3 års ålden, och för hopp och dressyr är det i 3 års ålden man rider in försiktigt. Jag tycker ganska synd om dom hästar/ponnyer som inte behandlas rätt. Sessan (mammas häst) hade tur! Om ingen skulle köpa henne skulle hon gå till SLAKT! Och det är tyvär många travhästar/ponner som går till slakt för att dom är "dåliga" i travet! Men låt dom leva vidare! åt någon köpa dom till T.Ex westen! Jag skiter i om jag får skit på mig nu men jag säger bara min årskit och jag gillar inte trav.

Svar: Du borde inte alls få skit för dina åsikter, allas åsikter är bra!Det du sa nu t.ex hade jag ingen aning om och om det är sant så är det ju inte snällt mot hästarna alls.. :(
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-07-13 @ 09:48:38
Postat av: Isabella Bergh

Håller med dig och sen så brukar inte så många som brukar skritta fram dom, men "trava fram" dom gör dom flesta tror jag :)

2012-07-13 @ 18:36:29
URL: http://isabellabergh.blogg.se/
Postat av: SARA Rosenberg

Anledningen till att du varken såg uppvärmning eller avskrittning är för att man inte gör som i hoppningen eller dressyren, värmer upp och tröttar ut hästarna precis innan.

I trav värmer man hästen 1 timme innan start, sedan får den komma in och vila med benlindor, back on track täcken samt en spann med betfor. Efter det tar man ut hästen igen och selar o kör ut. Man skrittar igång hästen på väg mot banan och på banan precis innan start får man ca 3-5 min att jogga (och hästen som värmdes för 1 timme sedan blir på den lilla tiden redo för lopp) sedan går starten.

Avskrittningen sker inte med sulky och kusk då många gånger sulkyn behövs på andra hästar och kusken måste köra andra hästar. Man tar in hästen och selar av samt duschar hästen på ca 5-10 min då den får flåsa klart så man kan ta pulsen och temperaturen. Efter de 10 minuterna går skötaren ut med hästen på promenad i mellan 15-30 min. Sedan får hästen komma in i boxen och vila, äta och dricka fram tills "dagen" är slut.

Det är såhär det går till.

2012-07-13 @ 19:06:16
URL: http://travsara.se
Postat av: Amanda

jag håller med dig en bit iallafall.
helt rätt med att travsporten är lika som ridsporten.
Och som ni skrittar fram, joggar vi bakvarv på banan som uppvärmning.
Och jag vet att det är personer som verkligen bara tar hästarna som skit och jag tycker inte om det.
Jag håller på med ponnytrav och jag älskar verkligen att hålla på med hästarna och om man inte ser att hästen tycker att det är nå kul eller man ser att det går sämre och sämre så kanske man ska låta hästen hålla på med något annat. Men ponnytrav är inte alls lika seriöst som stortravet.

:)

2012-07-13 @ 20:17:54
URL: http://ponnyamandas.blogg.se
Postat av: Hanna Kaisto

Min farbrors tjej har 2 travhästar, dem är hennes bebisar verkligen! Dom travar dem bara seriöst 1 gång i veckan. Den ena travhästen som nu är pensionerad har placerat sig i dressyr också!

2012-07-13 @ 20:55:15
URL: http://hannakaizto.blogg.se
Postat av: Wilma

Håller med dig!
Jag har ett varmblod på 14 år & han är gammal travare. När jag köpte honom var det många som tyckte det var konstigt att jag hade köpt en travare som ridhäst. Men nu efter några månader jobb, är han precis som en annan vanlig ridhäst. Han går lätt i form i alla gångater. Hoppar 1.20, han är en riktig härlig häst!

2012-07-13 @ 21:37:17
URL: http://www.livelife.devote.se
Postat av: Lina

Vagnen sätter man på inne i stallet, mkt farligare att göra det ute, då kan ju hästen mkt lättare komma lös.
Sen angående att vissa hästar slaktas när dom pensioneras från travet, tror ni inte att nästan alla vill sälja sina som ridhästar?? De finns ingen marknad tyvärr, haft flera på annons o det är nästan bara idioter som svarar på annonserna.. Kan säga att i vissa fall är det bättre att ta bort hästarna..
Och ni som tycker att spel på hästar är så fel, vart tror ni att ridsporten får sina pengar ifrån då??? Jo från travet. Och där finns det pengar tack vare spelet. Vilket också gör att det blir en sport för alla vilket ridningen tyvärr inte är på samma sätt. (håller på med både hoppning å trav)

2012-07-14 @ 15:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0