Markarbetsövning

Har fått lite frågor om jag kunde lägga ut olika övningarn i markarbete & dressyr. Så jag tänkte börja med en övning jag gillar i markarbete. Jag vet inte vad alla ni där ute ser som markarbete så därför utgår jag från vad jag tycker att det är. För mig är markarbete ett hoppinriktat dressyrpass typ, med bommar, små hinder(ca 30-50 cm) osv.

En evighetsbana tycker jag är ett bra exempel om du vill få en lydig häst. Jag har aldrig ridit evighetsbana på Chuck, men har ridit det några gånger på vissa av ridskolehästarna.
I en evighetsbana kan man har hur lite bommar och hinder man vill, men man kan även ha nästan hur mycket man vill. Tänk på att det inte ska finnas något "slut".
Det kan innerhålla travbommar, galoppbommar, skänkelvikningar, studs, volter, cavalettihinder, sockerbitar, du kan ha med allt du komemr på och tänk kreativt!! 
Här under är ett exempel på en bana jag gjort lite snabbt.(den är kass jag vet men ska förklara!)(dessutom har jag inte utgått frn några prpositioner, man får ju såklart kolla upp om det ens funkar i sin paddock/ridhus!)


1. Först kommer man i höger varv på galoppbommarna, volt och så samma igen.
2. Sen fortsätter man i galopp på två sockerbitar "studs".
3. Efter det avbrott till trav och travar över travbommarna(uppe i vänstra hörnet)
4. Travhoppar det lilla hindret och fortsätter på volten mot det andra hindret, fortsätter tillbaka i vänster varv på hindret längst till vänster och sen ut på det andra hindret igen och över det byter du till höger varv.
5. Galopperar till mitten av kortsidan där du gör ett avbrott till trav, skänkelvikning längs långsidan, in emellan konerna och gör halt, sedan skänkelvikning till spåret igen i trav.
6. Travhoppar det lilla hindret på kortsidan och fortsätter i galopp till det andra lilla hindret där du byter galopp.
7. När du kommer ut till spåret bryter du av till trav och fortsätter in på travbommarna bredvid galoppbommarna.
8. Travar vidare och travhoppar hindret längst bort vid väggen och hoppar sedan det andra och byter till höger varv där du sedan börjar om från början.

Bara som sagt något jag gjorde lite snabbt sådär. Man kan alltså göra detta på många olika sätt, du kan göra evighetsbanor utan något alls och även med höga hinder. Ni fattar grejen va? Och vad man ska tänka på är lite fårn häst till häst, men som i mitt fall har en väldigt pigg häst. Det jag behöver tänka på är att han gör det jag ber honom om direkt, att ska det vara halt får han inte göra den 3 meter efter jag bett honom utand et ska vara direkt. Man behöver också tänka på att hästen är så lösgjord som möjligt och går att böja och flytta precis osm man vill. Och framförallt för mig att han väntar på att hindret ska komma till honom istället för att bara gasa på och skita i hur det går. Sen får ni själva komma på en lösning för just eran häst. Ni kanske vill att den ska vakna upp och tända till lite mer, var då noga med att den verkligen lyssnar framåt osv.

Vad tycker ni om sånthär, gillar ni att jag ger tips osv? ;) Något jag ska fortsätt med?

Kommentarer
Postat av: Anonym

jaa, fortsätt :D

2012-01-10 @ 17:04:00
Postat av: Natalie

Mer sånt! :D

2012-01-10 @ 18:19:26
URL: http://hakkila.blogg.se/
Postat av: Fredrika

Absolut mer sånt! :D

2012-01-10 @ 20:26:10
Postat av: Rebecka

Det är smart med sådana evighetsbanor då man verkligen kan sluta när det går som absolut bäst! Bra inlägg! :)

2012-01-11 @ 19:12:48
URL: http://dailyhorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0