RMS Titanic 100 år

För exakt 100 år sedan, exakt denna tiden, kl 02:30 den 15 april 1912 var den minuten och stunden som Titanic försvann ner på atlantens botten! Det är något jag tycker alla borde komma ihåg! Varför jag tar upp detta är för att jag läser om just Titanic i skolan nu, och jag är helt fascinerad över hur allt gick till och hur allt såg ut, var byggt, hur stort det var framförallt och hur alla agerade när det hände!
Nästan alla har nog någon gång sett Titanic filmen? Man tror nog att det mesta bara är påhitt, men det är så jäkla likt hur allting faktiskt gick till. Det är nästan bara sanning i den filmen!

Dessutom så är "tanten/damen" som är med i början och slutet som spelade Rose "Dawson"(Dorothy Gibson) som gammal. Visste ni att hon var med på den riktiga Titanic när den sjönk? Och att hon dog bara några månader efter att filmen spelades in, 100 år gammal!

Slutpratat, tänkte i alla fall skänka en tanke till alla som var med på skeppet, dog, överlevde eller hade anhöriga på båten. Inte för att någon är vid liv idag, men en tanka kan alla skänka!
Hela 2224 personer åkte med båten och endast 710 personer kom i land, och alltså dog flera av dom efteråt pga att de var i kylan så länge. Skulle kunna skriva en hel bok om detta, men avlsutar här med en hel hög med bilder från titanic!

Den berömda trappan i 1:a klassDorothy Gibson, 1911



Kommentarer
Postat av: Johanna

Faktiskt så var det kl 2.20 och det var 712 som överlevde ;)

2012-04-15 @ 11:27:14
Postat av: Fanny

Verkligen en av historiens mest omtalade händelser som jag tycker fascinerar mig själv mycket! Ska lätt gå och se filmen minst en gång nu när den går upp på bio igen! Men om det är James Camerons version från 1997 som du tänker på så hette väl hon som spelar Rose Dawson (alltså Rose DeWitt Bukater som gammal) Gloria Stuart och hon dog 100år gammal år 2010? Men kan ha fel... Hur som helst tycker jag att hela RMS Titanic historien är sjukt intressant! =D

2012-04-15 @ 16:30:43
URL: http://fannyhoney.blogg.se/
Postat av: Fanny

Sv: Jo men hon du nämnde Dorothy Gibson var med på Titanic och överlevde förlisningen och har sedan dess betraktats som en av de mest "kända" överlevande från händelsen. Det är ju bland annat hon på porträttet som du har bild på i inlägget. Hon var redan skådespelare innan hon åkte med Titanic så det var väl därför hon blev mest igenkänd som en av de överlevande. Men tror att hon dog redan 1946 av nån sorts sjukdom eller olycka och då var hon bara ca 50 nånting gammal. Men de har ju verkligen lyckats verklighetsbasera filmen från 97 så himla bra! Hon karaktären som Kathy Bates spelar, Margaret "Molly" Brown som i filmen kliver på lite senare, var ju med på båten på riktigt osv. De har ju verkligen lyckats göra en värdig version av denna tragiska händelse som inte sårar anhöriga, tänker jag. =)

2012-04-15 @ 19:19:57
URL: http://fannyhoney.blogg.se/
Postat av: jennie

har precis kollat på den nu för 5:te gånger eller nåtot. Jag satt och bad för dom som dog under Titanic. Jag skulle i princip kunna göra vad som helst för att titanic inte skulle kollidera...

2012-04-17 @ 11:27:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0