Carro svarar



Svar: Jag tycker först och främst att det är himla bra att du frågar innan du testar. Jag har ju alltid ridit på ridskola och alltid haft kunnande jag har kunnat fråga. 

Men det första du ska tänka på är att om du har en egen häst, använd dom inte varje dag. Om du ridit utan ända fram tills nu kanske det blir för mycket om du pang bara använder det hela tiden. Så börja med det en dag sen utan en dag och med en dag och ta det lite succesivt.
Tycker även att alla borde tänka på att inte använda sporrar varje ridpass. Även hästen måste få lite halvledigt någon gång. Jag har sett flera gånger när några kanske rider ut för bara ha kul. Då tycker jag det är onödigt att sätta på ett par sporrar. Så variera gärna.

Vill även tillägga att det smartaste är ju att du börjar med dom allra mildaste, kulponnysporrar! Och det där med att skänkla. Tänk inte så mycket på att du har sporrarna utan rid som du brukar. Känner du att hästen reagerar väldigt snabbt och börjar bli spänd och ivrig, då kanske du borde tänka igenom om du verkligen behöver sporrar, eller om du bara behöver hålla skänkeln lite mer stilla. Men jag tycker du kan börja att rida som du brukar. Och glöm inte ge hästen beröm när det gör rätt! 

LYCKA TILL!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0