Bortskämd eller inte?

Tycker du att jag är bortskämd, tycker du att någon du känner eller en kompis är bortskämd? Eller tycker någon att du är bortskämd? Jag har faktiskt tänkt lite på detdär med att vara bortskämd.. Och alla som man tror är bortskämda är inte alls det. Jag är lite trött på allt tjat om att folk är bortskämda.

Jag ska inte säga att jag aldrig tyckt någon varit det, för även jag har endel fördomar. Men jag kom och började fundera på det för någon dag sen och det fick mig att tänka om.

Om man är på en tävling t.ex så ser man en tjej/kille med en fin häst, ett fint märesschabrak, fint märkesträns, fint pannband, fina dyra ridbyxor, en dyr kavaj och all annan utrustning är märkessaker. Det händer ofta att man ser dom personerna, med skitdyra fina saker. Vad tänker du då? Din första tanka kanske inte är att personen är bortskämd, men du vet kanske inners inne att fan hon måste vara rik, eller ha väldigt snälla föräldrar. Du kanske även ser denna personen på flera tävlingar och så har personen olika schabrak och kavajer/tröjor varje gång. Då kan jag hålla med om att man får bilden "rik/snobb/bortskämd".


Men det är inte alltid dessa personer är så sjukt bortskämda som man tror. Jag köper mina träns på Hööks, mina schabrak köper jag på Hööks, Cheval eller någon annan internet butik. Mina benskydd köper jag på Hööks, mina spön köper jag på Hööks osv. Och JAG gillar hööks, dom har ett bra pris osv.

Vi säger nu istället att ni skulle se en person med all utrustning från hööks, börjes osv. Skulle ni se den som snobb eller bortskämd då? NEJ!
Sanningen är nog den, att dom soom köper saker som dyonträns, kingsland ridbyxor, veredus skydd och john whitaker schabrak, dom lägger ofta samma summa på sina saker som vi som köper hööks ridbyxor, börjes träns osv. För ett träns av märket Dyon håller nog minst ett år mer än ett träns från hööks. 
DÄRFÖR köper t.ex jag kanske nytt träns varannat år medans personen med Dypnträns köper nytt var 3-4e år. Då i slutänden blir det ofta samma pris.

Sen finns det spklart dom som har extrema mängder schabrak, täcken, skydd, ridbyxor och liknande. Och dom kanske inte är bortskämda, men dom kan nog inte heller göra så mycket annat roligt än att lägga sina pengar på dyra saker för att se bra ut.
Känns ibland som vissa går över gränsen, min familj skulle ha råd att köpa massor av saker till mig, men istället lägger vi undan massor av pengar varje månad som vi sedan har till att renovera hus, köpa saker till familjen, åka utomlands och slappa! SÅ KOM IHÅG! Bara för att det ser bra ut behöver det inte alltid vara så bra!

Luddig text, jag ville komma fram till att alla med fin, dyr utrustning inte alltid är så mycket bättre än dom utan! Och sen ville jag även få fram att bara för att man ser bortskämd ut, behöver man inte vara det!

En bild på mig och en ridskoleponny för ca 2 år sedan.

Kommentarer
Postat av: Natalie

När du köpte D som jag så gärna ville ha & du hade så mycket fin utrustning och sen fick C som jag även han sett på annons ett antal gånger tyckte jag du var sveriges mest bortskämda snorunge MEN jag har helt ändrat uppfattning nu, du är grym!



Sv, har inga bra på denhär datorn. skickar så fort jag kommer åt bättre alt kan ta bättre bilder :D

2011-12-20 @ 17:01:41
URL: http://hakkila.blogg.se/
Postat av: Johanna

bra inlägg! :)

Jag tycker någon är bortskämd när dem får massa av dyra saker av sina föräldrar, och ändå inte är tacksamma! typ tar allt för givet, eller vad det heter :P

2011-12-20 @ 17:28:19
URL: http://ujohanna.blogg.se/
Postat av: Natalie

Men somsagt, jag har HELT ändrat uppfattning om dig!

2011-12-20 @ 21:48:05
URL: http://hakkila.blogg.se/
Postat av: Jannike

Bra inlägg!

Jag är inte den som skulle kunna lägga 1000 kr på bara ett schabrak, det känns för mig riktigt onödigt. Men även jag som andra vill ha saker man tycker om, och det mycket väl vara ett schabrak på Hööks. Tycker också om Hööks :)



Kvaliten på saker kan vara exakt lika bra, skillnaden är ett pyttelitet märke som man får betala tusenlappar mer för.



Kramar

2011-12-21 @ 13:24:33
URL: http://jannikeochsurprise.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0