Lastträning!

Hemma från en lång lång dag i stallet :) Ni vet nog vad jag gjort där ?;)
Vi har i alla fall gäster nu så ska gå och vara social mot dom ;) (SNART)
Hihi^^
Lastträningen: Gick faktiskt ganska bra :) Det har gått på en kvart vissa gånger och det har gått på en timme , nu tog det 40 minuter.
Och Ja! Det gick faktiskt bättre denna gången en de gånger det bara tagit 15 minuter.
Hon har ALLTID tryck sig ut mot vänster alltid sprungit i väg försökt slita sig och vägra vända sig mot transporten. Det har varit så ALLA gånger utom idag :) Hon gick efter mig som en liten hund. vände när jag bad henne, backade när jag bad henne gick framåt när jag bad henne. Och hade fokus på mig 99% av tiden. Och okej hon lydde mig inta alltid, men vi kom på lemmen med frambenen hur många gånger som helst. Sen backade hon och snurrade lite. Vi fick börja om ett antal gånger. Tillslut gick hon på med bakbenen också och in i transporten. Inte ett dugg stressad. Vi kunde stanna henne och hon backade inte och höll fokus på mig. Vi kunde gå fram och tillbaka. Vi kunde sätta bommen på plats och stänga lemmen utan att hon brydde sig! :D Och eftersom vi inte skulle stressa så tog det lite tid innan vi stängde bommen och då var hon lugn, Hon var lugn i transporten. Stod och smaskade hö i 10 minuter sen tog vi ut henne. Lugnt och sansat. Ett steg i taget! Jag är riktigt nöjd med resultatet! Och alla tips jag fick va att det skulle gå snabbt hon fick aldrig gå av lemmen och om hon gjorde si och så skulle vi rappa till henne. Det har funkat ibland men då får vi istället en stressig och uppjagad häst. Jag bryr mig faktiskt inte vad andra säger nu. För våld löser ingenting. Visst vi rappade väll till henne lite någon gång. Men inte mycket och inte så hon blev uppstressad.
Så jag tänker faktiskt fortsätta såhär.
Ska nog lastträna imon med, om inte så ska jag träna lite ledarskap :)
Älskade lilla ponnyplutt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0